• 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg

 

  • plakacik startowy

 

Edukacja filozoficzna z Pomorskim Towarzystwem Filozoficzno-Teologicznym

 

19 listopada 2014 roku rozpoczęła się II edycja projektu realizacji zajęć filozofii kierowanych do uczniów klas I i II szkół ponadgimnazjalnych. W roku szkolnym 2014/2015 wykładami zostały objęte nie tylko Licea Ogólnokształcące, ale również Zespół Szkół Handlowych w Sopocie. Z ramienia Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego projekt koordynuje dr Maria Urbańska-Bożek.

Z zaproponowanych przez nas szesnastu bloków tematycznych nauczyciele języka polskiego i etyki z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej, II Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego oraz III Liceum Ogólnokształcącego im. Agnieszki Osieckiej wybrali następujące grupy tematyczne:

 

Filozofia analityczna i filozofia języka (B. Russell, Koło Wiedeńskie, L. Wittgenstein) ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień: zwrot ku filozofii języka, atomizm logiczny, teoria typów logicznych, fizykalizm, odrzucenie metafizyki, gry językowe. Zajęcia prowadzi dr Robert Rogoziecki, z Uniwersytetu Gdańskiego.

  Hermeneutyka i filozofia dialogu Hansa-G. Gadamera: źródła filozofii hermeneutycznej, koncepcja przedsądów i przedrozumienia, koło hermeneutyczne jako struktura rozumienia, fenomen języka (mowy) i dialogu z tradycją- „dlaczego toczącej się rozmowy nie można podsumować?” („Prawda i metoda”). Paul Ricoeur: specyfika hermeneutycznego badania symboli i mitów, problem interpretacji – dialektyka wyjaśniania i rozumienia, hermeneutyka podejrzeń, współczesne spory o podmiot- koncepcja tożsamości narracyjnej, etyka w ujęciu hermeneutycznym. Martin Buber: podstawowe pytania antropologiczne w „Problemie człowieka”, czym jest spotkanie?, zagadnienie wzajemności, Emmanuel Lévinas wobec filozofii M. Bubera, rodzime oblicze filozofii dialogu- filozofia dramatu Józefa Tischnera. Zajęcia prowadzi mgr Krystyna Bembennek z Uniwersytetu Gdańskiego.   Krytyczna historia nowoczesności według Michela Foucault oraz sposoby radzenia sobie przez umysł oświeceniowy w następujących sferach życia: wykroczenia, szaleństwa, choroby i śmierci, seksualności. „Rozpakowanie” pojęć: społeczeństwo spektaklu, społeczeństwo panoptyczne, biowładza, biopolityka, wykluczenie, dyskurs. Zajęcia prowadzi dr Maria Urbańska-Bożek ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie.

 

Gdańskie Wykłady Filozoficzne

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • GWF_d

  • 1

Nasz Facebook

facebook

Odwiedziło nas

0.png3.png2.png3.png2.png3.png6.png
Dzisiaj17
Wczoraj190
W tym tygodniu393
W tym miesiącu3502

Informacje o użytkowniku:
  • Twoje IP: 54.198.165.74
  • Twoja przglądarka: Unknown
  • Wersja:
  • System: Unknown

Obecnie na stronie jest:
1
użytkownik(ów)

środa, 20.09.2017 / 02:09