

|
Przypadająca w 2013 roku okrągła, dwusetna rocznica urodzin Sorena Kierkegaarda zaowocowała kilkoma konferencjami i publikacjami poświęconymi twórczości duńskiego filozofa. Jedną z nich, niezwykle interesującą, jest praca zbiorowa Polifoniczny świat Kierkegaarda pod redakcją naukową Edwarda Kasperskiego i Marii Urbańskiej Bożek. |
program kongresu:
19 listopada 2014 roku rozpoczęła się II edycja projektu realizacji zajęć filozofii kierowanych do uczniów klas I i II szkół ponadgimnazjalnych. W roku szkolnym 2014/2015 wykładami zostały objęte nie tylko Licea Ogólnokształcące, ale również Zespół Szkół Handlowych w Sopocie. Z ramienia Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego projekt koordynuje dr Maria Urbańska-Bożek.
Z zaproponowanych przez nas szesnastu bloków tematycznych nauczyciele języka polskiego i etyki z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej, II Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego oraz III Liceum Ogólnokształcącego im. Agnieszki Osieckiej wybrali następujące grupy tematyczne:
|
Ukazał się właśnie pierwszy numer pisma „Filozofia Religii”. Zespół redakcyjny uważa, że istnieje w Polsce potrzeba stworzenia przestrzeni dialogu dla filozoficznego namysłu nad religią.
Dlatego pragnie by pismo stało się miejscem wymiany poglądów tych osób, którym bliska jest problematyka człowieka w jego religijnym sposobie bycia. Periodyk będzie się ukazywał raz na pół roku w postaci elektronicznej. Wydaje go Polskie Towarzystwo Filozofii Religii z siedzibą w Krakowie.
W skład redakcji wchodzą:
Pierwszy numer dostępny jest pod adresem – filozofiareligii.pl |
23 i 24 października 2014 roku odbywała się Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa poświęcona zagadnieniu religijności Czesława Miłosza.
Poniżej zamieszczamy link do relacji i galerii zdjęć z konferencji –
konferencja_religijnosc_czeslawa_milosza
Kurs online Coursera
Prowadzący: Jon Stewart
Start: 6 Października 2014 (8 tygodni)
W ramach kursu będziemy analizować rozważania Sørena Kierkegaarda (1813-1855) nad takimi zagadnieniami definiującymi współczesne życie jak: relatywizm, brak znaczenia oraz kryzys religijności. Zdumiewająco trafne refleksje Kierkegaarda, tak zasadnicze dla myślicieli egzystencjalizmu, post-strukturalizmu, oraz postmodernizmu, są dzisiaj wciąż aktualne.
Rozbiórka i dewastacja zabytkowych obiektów i zaburzanie historycznego układu przestrzennego dawnej Stoczni Gdańskiej wzbudza niepokój bardzo wielu mieszkańców Gdańska i Pomorza. Zaniepokojeniu losem architektonicznego, urbanistycznego i technologicznego dziedzictwa, tego ważnego dla historii Polski i Europy miejsca, dała wyraz grupa stowarzyszeń w liście otwartym, którego treść poniżej zamieszczamy.
Sprawozdanie z cyklu wykładów prof. Tomasa Sodeiki
W dniach 26-28 maja br. w Dominikańskim Kolegium Filozoficzno-Teologicznym przy ul. Stolarskiej 12 w Krakowie odbył się cykl wykładów wileńskiego prof. Tomasa Sodeiki. Ten badacz religii jest tłumaczem na język litewski między innymi dzieł Edmunda Husserla, Martina Heideggera, Hansa-Georga Gadamera oraz Martina Bubera, jest także autorem ponad 70 artykułów naukowych. Profesor Tomas Sodeika jest również członkiem Centrum Studiów i Badań nad Religią na Uniwersytecie Wileńskim.
Pierwszy dzień wykładów poświęcony został myśli św. Bonawentury znanemu jako Doctor Seraphicus. Obok św. Tomasza z Akwinu, Doktora Anielskiego (Doctor Angelicus), św. Bonawentura uważany jest za jedną z największych postaci XIII wieku, jest klasykiem szczytowego okresu scholastyki. Wraz ze św. Tomaszem został porównany przez papieża Sykstusa V do dwóch kandelabrów oświecających światłem swej mądrości cały Kościół.
Katedra Historii Literatury i Instytut Filologii Polskiej UG
zapraszają na
Międzynarodową Interdyscyplinarną Konferencję Naukową
Religijność Czesława Miłosza
Gdańsk, 23 -24 października 2014 r.
Po upływie dekady od śmierci autora Ziemi Ulro zapraszamy literaturoznawców i przedstawicieli pokrewnych dyscyplin naukowych do udziału w Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej Religijność Czesława Miłosza, która odbędzie się naWydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
Zakładamy, że główny temat twórczości noblisty wart jest oświetleniaz rozmaitych względów: nie został dotąd omówiony syntetycznie, stanowi wyzwanie przez otwartość na darwinizm i idee gnostycko-manichejskie, zawiera projekt obrony wyobraźni religijnej w erze postępującego scjentyzmu i ekspansywnych ideologii.
Proponujemy refleksję na temat teologicznego wymiaru poezji i powieści Miłosza. Ponieważ poeta o religijności pisał również w esejach, artykułach i listach oraz mówił w wywiadach, oczekujemy na wystąpienia uwzględniające rozmaite formy jego wypowiedzi.
Wzięli w niej udział:
prof. Małgorzata Kowalska (UwB),
prof. Andrzej Mencwel (IKP UW),
prof. Stanisław Michałowski (JM Rektor UMCS),
prof. Henryk Samsonowicz (IH PAN),
dr hab. Jan Sowa (UJ),
dr hab. Izabela Wagner (IS UW)
Aleksander Temkin (UW),
rozmowę poprowadziła: Agata Czarnacka
poniżej zamieszczamy sprawozdanie z tej debaty.
Polscy intelektualiści wystosowali, w obronie filozofii na wyższych uczelniach, list do nowej minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leny Kolarskiej-Bobńskiej.
I my, Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne pod nim się podpisujemy.
A oto treść listu:
"W całej Polsce – z wyjątkiem Krakowa, Poznania i Warszawy – sytuacja finansowa studiów filozoficznych jest tragiczna. Wydziały filozofii zostały w ciągu dwóch ostatnich lat spauperyzowane przez wprowadzenie opłat za drugi kierunek studiów oraz oparcie finansowania działalności szkół wyższych na przelicznikach ilościowych. Wprowadzenie opłat za drugi kierunek zniechęciło do studiowania filozofii większość zainteresowanych nią studentów. Finansowanie szkół wyższych w zależności od liczby studentów każe wydziałom – w imię przetrwania – obniżyć aspiracje edukacyjne, m.in. przyjmować jak najwięcej kandydatów, bez względu na ich kwalifikacje.
O książce Dariusza Czai - Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe
pisze Joanna Sarbiewska
ANTROPOLOGIA WEDŁUG DARIUSZA CZAI
Projekt antropologii współczesności Dariusza Czai jest propozycją szczególną; zdecydowanie odchodzi od tradycyjnego paradygmatu badań etnograficznych, nastawionych na poznawanie kultur obcych – egzotycznych, dzikich, ludowych. Wymyka się również klasyfikacji współczesnej antropologii kultury, rozumianej jako badanie codzienności społeczeństw dzisiejszych w ich ponowoczesnym funkcjonowaniu w kulturze masowej. I wreszcie – co chyba najważniejsze – sytuuje się na antypodach modelu scjentystycznego, wywodzącego swą metodologię z dwóch naukowych dogmatów: empiryzmu nauk przyrodniczych, ufundowanego na pozytywistycznych procedurach weryfikowalności oraz wąsko rozumianej kategorii racjonalności.
Dariusz Czaja,
Ze wstępu do książki będącej zbiorem esejów pod tytułem:
Inne przestrzenie, inne miejsca
Książka jest interdyscyplinarnym zbiorem esejów mieszczących się w pojemnej formule: antropologia przestrzeni. Wspólnym dla autorów punktem wyjścia była, dobrze obecna w humanistycznym dyskursie, kategoria nie-miejsca (w rozumieniu Marca Augé). Autorzy prezentowanych tekstów poddają wspomnianą kategorię znaczącej redefinicji, znosząc jej negatywną aksjologicznie wykładnię. I tak nie-miejsca nie stanowią tu przestrzeni jedynie tranzytowych, wyzutych ze znaczeń, cechujących się słabą (entropijną) ontologią. W proponowanych w książce odczytaniach specyfiką nie-miejsc wydaje się ich osobliwość, doświadczalna inność wobec obszarów je otaczających, rodzaj epistemologicznej graniczności. Paradoksalnie to właśnie w „pustce” i „obcości” nie-miejsc ujawnia się bogactwo ukrytych, nieoczywistych sensów. Opisywane „inne przestrzenie” oraz „inne miejsca” stanowią zatem pojemną metaforę i wielowartościowy symbol; realny, wieloznaczny instrument poznania.
Fragment recenzji ks. dra hab. Jarosława Jagiełły na temat książki
Aktualność Sorena Kierkegaarda w filozofii, teologii, literaturze – w 200. rocznicę urodzin.
(wydawca: Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne i Parafia Ewangielicko-Augsburska Gdańsk-Gdynia-Sopot, rok 2013, s.190)
Przygotowana do druku Monografia wieloautorska Aktualność Sorena Kierkegaarda w filozofii, teologii, literaturze – w 200. rocznicę urodzin zasługuje na szczególną uwagę przynajmniej z kilku powodów. Stanowi ona przede wszystkim poniekąd zwieńczenie polskich - niemal pięćdziesięcioletnich – intensywnych studiów nad dziełem filozoficznym, literackim i teologicznym z pewnością jednego z najwybitniejszych myślicieli Starego Kontynentu – Sorena Kierkegaarda (1813-1855). Można zarazem powiedzieć, że ta monografia przyjmuje postać trzeciej części „trylogii”, której powstanie w XXI wieku zapoczątkowały dwie ważne prace zbiorowe: Człowiek wobec rozpaczy w filozofii Sorena Kierkegaarda, Kraków 2004 oraz Aktualność Kierkegaarda. W 150 rocznicę śmierci myśliciela z Kopenhagi, Kęty 2006. Nie sposób także nie podkreślić, że ta „trzecia część trylogii” jest publikacją w wysokim stopniu nowatorską – w znacznej bowiem mierze inauguruje ona nowe kierunki refleksji nad pisarstwem filozoficzno-religijnym sławnego Duńczyka, na które wręcz nie można nie zwrócić uwagi podczas jej lektury. Należy równocześnie zauważyć, że Autorom książki udała się „rzecz” niełatwa: każdy z nich, z perspektywy własnych zainteresowań badawczych, zdołał przybliżyć czytelnikowi głębsze rozumienie sensu centralnej myśli Kierkegaarda – sensu egzystencji jako „bycia przed Bogiem”. Ta myśl jest zwornikiem wszystkich – zamieszczonych w książce – studiów, które niewątpliwie inspirują czytelnika do podjęcia wnikliwego badania spuścizny literackiej filozofa z Kopenhagi. Biorąc zaś pod uwagę znakomity warsztat naukowy Autorów opracowań a także okoliczność, że finalny akord tej publikacji stanowi pełna dotychczasowa Bibliografia Polska Sorena Kierkegaarda, należy stwierdzić, że recenzowana przeze mnie monografia jeszcze przez wiele lat będzie służyć znakomitą pomocą tym wszystkim, którzy dopiero zaczynają odkrywać sens spotkania z osobą i dziełem duńskiego myśliciela.
Strona 3 z 4