Dariusz Czaja,

Ze wst─Öpu do ksi─ů┼╝ki b─Öd─ůcej zbiorem esej├│w pod tytu┼éem:


Inne przestrzenie, inne miejsca

 

    Ksi─ů┼╝ka jest interdyscyplinarnym zbiorem esej├│w mieszcz─ůcych si─Ö w pojemnej formule: antropologia przestrzeni. Wsp├│lnym dla autor├│w punktem wyj┼Ťcia by┼éa, dobrze obecna w humanistycznym dyskursie, kategoria nie-miejsca (w rozumieniu Marca Aug├ę). Autorzy prezentowanych tekst├│w poddaj─ů wspomnian─ů kategori─Ö znacz─ůcej redefinicji, znosz─ůc jej negatywn─ů aksjologicznie wyk┼éadni─Ö. I tak nie-miejsca nie stanowi─ů tu przestrzeni jedynie tranzytowych, wyzutych ze znacze┼ä, cechuj─ůcych si─Ö s┼éab─ů (entropijn─ů) ontologi─ů. W proponowanych w ksi─ů┼╝ce odczytaniach specyfik─ů nie-miejsc wydaje si─Ö ich osobliwo┼Ť─ç, do┼Ťwiadczalna inno┼Ť─ç wobec obszar├│w je otaczaj─ůcych, rodzaj epistemologicznej graniczno┼Ťci. Paradoksalnie to w┼éa┼Ťnie w ÔÇ×pustceÔÇŁ i ÔÇ×obco┼ŤciÔÇŁ nie-miejsc ujawnia si─Ö bogactwo ukrytych, nieoczywistych sens├│w. Opisywane ÔÇ×inne przestrzenieÔÇŁ oraz ÔÇ×inne miejscaÔÇŁ stanowi─ů zatem pojemn─ů metafor─Ö i wielowarto┼Ťciowy symbol; realny, wieloznaczny instrument poznania.

Czytaj wi─Öcej...

O ksi─ů┼╝ce Dariusza Czai - Znaki szczeg├│lne. Antropologia jako ─çwiczenie duchowe

pisze Joanna Sarbiewska

 

ANTROPOLOGIA WEDŁUG DARIUSZA CZAI

 

    Projekt antropologii wsp├│┼éczesno┼Ťci Dariusza Czai jest propozycj─ů szczeg├│ln─ů; zdecydowanie odchodzi od tradycyjnego paradygmatu bada┼ä etnograficznych, nastawionych na poznawanie kultur obcych ÔÇô egzotycznych, dzikich, ludowych. Wymyka si─Ö r├│wnie┼╝ klasyfikacji wsp├│┼éczesnej antropologii kultury, rozumianej jako badanie codzienno┼Ťci spo┼éecze┼ästw dzisiejszych w ich ponowoczesnym funkcjonowaniu w kulturze masowej. I wreszcie ÔÇô co chyba najwa┼╝niejsze ÔÇô sytuuje si─Ö na antypodach modelu scjentystycznego, wywodz─ůcego sw─ů metodologi─Ö z dw├│ch naukowych dogmat├│w: empiryzmu nauk przyrodniczych, ufundowanego na pozytywistycznych procedurach weryfikowalno┼Ťci oraz w─ůsko rozumianej kategorii racjonalno┼Ťci.

Czytaj wi─Öcej...

Fragment recenzji ks. dra hab. Jaros┼éawa Jagie┼é┼éy na temat ksi─ů┼╝ki
Aktualno┼Ť─ç Sorena Kierkegaarda w filozofii, teologii, literaturze ÔÇô w 200. rocznic─Ö urodzin.
(wydawca: Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne i Parafia Ewangielicko-Augsburska Gdańsk-Gdynia-Sopot, rok 2013, s.190)

 

Przygotowana do druku Monografia wieloautorska Aktualno┼Ť─ç Sorena Kierkegaarda w filozofii, teologii, literaturze ÔÇô w 200. rocznic─Ö urodzin zas┼éuguje na szczeg├│ln─ů uwag─Ö przynajmniej z kilku powod├│w. Stanowi ona przede wszystkim poniek─ůd zwie┼äczenie polskich - niemal pi─Ö─çdziesi─Öcioletnich ÔÇô intensywnych studi├│w nad dzie┼éem filozoficznym, literackim i teologicznym z pewno┼Ťci─ů jednego z najwybitniejszych my┼Ťlicieli Starego Kontynentu ÔÇô Sorena Kierkegaarda (1813-1855). Mo┼╝na zarazem powiedzie─ç, ┼╝e ta monografia przyjmuje posta─ç trzeciej cz─Ö┼Ťci ÔÇ×trylogiiÔÇŁ, kt├│rej powstanie w XXI wieku zapocz─ůtkowa┼éy dwie wa┼╝ne prace zbiorowe: Cz┼éowiek wobec rozpaczy w filozofii Sorena Kierkegaarda, Krak├│w 2004 oraz Aktualno┼Ť─ç Kierkegaarda. W 150 rocznic─Ö ┼Ťmierci my┼Ťliciela z Kopenhagi, K─Öty 2006. Nie spos├│b tak┼╝e nie podkre┼Ťli─ç, ┼╝e ta ÔÇ×trzecia cz─Ö┼Ť─ç trylogiiÔÇŁ jest publikacj─ů w wysokim stopniu nowatorsk─ů ÔÇô w znacznej bowiem mierze inauguruje ona nowe kierunki refleksji nad pisarstwem filozoficzno-religijnym s┼éawnego Du┼äczyka, na kt├│re wr─Öcz nie mo┼╝na nie zwr├│ci─ç uwagi podczas jej lektury. Nale┼╝y r├│wnocze┼Ťnie zauwa┼╝y─ç, ┼╝e Autorom ksi─ů┼╝ki uda┼éa si─Ö ÔÇ×rzeczÔÇŁ nie┼éatwa: ka┼╝dy z nich, z perspektywy w┼éasnych zainteresowa┼ä badawczych, zdo┼éa┼é przybli┼╝y─ç czytelnikowi g┼é─Öbsze rozumienie sensu centralnej my┼Ťli Kierkegaarda ÔÇô sensu egzystencji jako ÔÇ×bycia przed BogiemÔÇŁ. Ta my┼Ťl jest zwornikiem wszystkich ÔÇô zamieszczonych w ksi─ů┼╝ce ÔÇô studi├│w, kt├│re niew─ůtpliwie inspiruj─ů czytelnika do podj─Öcia wnikliwego badania spu┼Ťcizny literackiej filozofa z Kopenhagi. Bior─ůc za┼Ť pod uwag─Ö znakomity warsztat naukowy Autor├│w opracowa┼ä a tak┼╝e okoliczno┼Ť─ç, ┼╝e finalny akord tej publikacji stanowi pe┼éna dotychczasowa Bibliografia Polska Sorena Kierkegaarda, nale┼╝y stwierdzi─ç, ┼╝e recenzowana przeze mnie monografia jeszcze przez wiele lat b─Ödzie s┼éu┼╝y─ç znakomit─ů pomoc─ů tym wszystkim, kt├│rzy dopiero zaczynaj─ů odkrywa─ç sens spotkania z osob─ů i dzie┼éem du┼äskiego my┼Ťliciela.

Czytaj wi─Öcej...

┼ÜWI─śTO┼Ü─ć W DOBIE REWOLUCJI TECHNICZNEJ


Sprawozdanie z cyklu wykładów profesora Tomasa Sodeiki
tekst: Maciej Bogdalczyk

Wydzia┼é Filozoficzny Uniwersytetu Papieskiego Jana Paw┼éa II oraz licznych uczestnik├│w wyk┼éad├│w zaszczyci┼é swoj─ů obecno┼Ťci─ů filozof prof. Tomas Sodeika z Uniwersytetu Wile┼äskiego.

Prof. Sodeika jest t┼éumaczem na j─Özyk litewski dzie┼é m.in. Edmunda Husserla, Martina Heideggera, Hansa-Georga Gadamera oraz Martina Bubera, jest tak┼╝e autorem ponad 70 artyku┼é├│w naukowych. Profesor Tomas Sodeika jest r├│wnie┼╝ cz┼éonkiem Centrum Studi├│w i Bada┼ä nad Religi─ů na Uniwersytecie Wile┼äskim. Nale┼╝y r├│wnie┼╝ doda─ç, i┼╝ posta─ç prof. Sodeiki zwi─ůzana jest z Krakowem poprzez my┼Ťl Romana Ingardena, z kt├│rej prof. Sodeika obroni┼é doktorat na temat ontologii fenomenologicznej krakowskiego filozofa.

Przez trzy kolejne popo┼éudnia wile┼äski profesor g┼éosi┼é wyk┼éady w krakowskim klasztorze oo. Dominikan├│w przy ul. Stolarskiej 12. Pierwszy wyk┼éad ÔÇô wtorkowy, zatytu┼éowany "┼Üwi─Öto┼Ť─ç a uczucie" koncentrowa┼é si─Ö na przybli┼╝eniu zagadnienia do┼Ťwiadczenia religijnego w uj─Öciu klasyk├│w wsp├│┼éczesnej filozofii religii, takich jak: Friedrich Schleiermacher, Immanuel Kant, Wilhem Dielthey, Edmund Husserl czy Rudolf Otto.
Wile┼äski Profesor, opisuj─ůc r├│┼╝norodne pr├│by uchwycenia istoty religijno┼Ťci, podkre┼Ťli┼é wag─Ö kantowskich warunk├│w mo┼╝liwo┼Ťci istnienia religii autentycznej. Dla zrozumienia fenomenu religii wa┼╝ny jest te┼╝ pogl─ůd Schleiermachera. Wed┼éug tego niemieckiego filozofa religia stanowi ogl─ůd i uczucie zale┼╝no┼Ťci cz┼éowieka od wszech┼Ťwiata. Wed┼éug nich cz┼éowiek kszta┼étuje swoj─ů egzystencj─Ö. Zale┼╝no┼Ť─ç ta jest ┼Ťwiadoma siebie samej i tym samym uzdalnia cz┼éowieka do przekroczenia samego siebie poprzez u┼Ťwiadomienie swojej zale┼╝no┼Ťci, jednocze┼Ťnie zachowuj─ůc i umacniaj─ůc religijn─ů to┼╝samo┼Ť─ç cz┼éowieka. Z kolei w namy┼Ťle Edmunda Husserla nad religi─ů, Tomas Sodeika za wa┼╝ne w aspekcie filozoficznym, uzna┼é okre┼Ťlenie jej (tj. religii) jako dynamicznego i tw├│rczego (poprzez samoodniesienie si─Ö) elementu konstytuuj─ůcym cz┼éowieka.

Czytaj wi─Öcej...

Gdańskie Wykłady Filozoficzne

  • 1

 zobacz wszystkie wyklady

Nasz Facebook

facebook

Odwiedziło nas

0.png7.png0.png2.png4.png2.png1.png
Dzisiaj64
Wczoraj237
W tym tygodniu64
W tym miesi─ůcu4042

Informacje o u┼╝ytkowniku:
  • Twoje IP: 3.236.239.91
  • Twoja przgl─ůdarka: Unknown
  • Wersja:
  • System: Unknown

Obecnie na stronie jest:
1
u┼╝ytkownik(├│w)

poniedziałek, 18.10.2021 / 05:36