Agnieszka Bednarek-Bohdziewicz

 

Książki

  • Homo capax, capax hominis. Z problematyki antropologicznej w późnej twórczości Adama Mickiewicza, seria wydawnicza Disertationes Laudatissiamae Universitas Gedanensis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019

 

Artykuły w czasopismach naukowych

  • „Sługa panu zaprzedany...”. Mickiewiczowskie wieszczenie teologii słabego Boga, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2019, nr 3 (326), s. 77-83.
  • Bóg w terenie. Ikonosfera kaszubskich kapliczek, „Karto-Teka Gdańska” 2019, nr 1 (4), s. 60-76.
  • „Homo capax” – podmiot romantyczny po przejściach. Antropologia Adama Mickiewicza, „Ruch Literacki” 2018, z. 6 (351), s. 667-682.
  • Apofatyczna mistagogia Zdań i uwag – ku poetyckiemu zamilkaniu Adama Mickiewicza, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2018, nr 1-2 (320-321), s. 226-232.
  • Stworzenie jako boża igraszka. Anioł Ślązak, Jakub Böhme i Adam Mickiewicz w kontekście teologii słabego Boga Johna D. Caputo, „Sensus Historiae” 2017, nr 3, s. 117-133.
  • Noc oświecająca, czyli apofatyzm w teologicznych dociekaniach Adama Mickiewicza, „Symbolae Europaeae" 2016, nr 10, s. 155-170.
  • Tożsamość etniczno-regionalna mieszkańców wsi Kasparus i Osiek. Rekonesans etnograficzny, „Rydwan. Roczniki Muzealne” 2016, nr 11, s. 376-394.
  • Mądrość nie jest umiejętność... Mickiewiczowska wizja filozofii prawdziwej, „Universitas Gedanensis" 2015, nr 50, s. 37-55.
  • Religijność a tożsamość kaszubska na przykładzie młodych Kaszubów. Zarys zagadnienia w świetle literatury i wstępnych badań antropologicznych, „Etnografia. Praktyki, teorie, doświadczenia”, Gdańsk 2014, s. 40-58.

 

Rozdziały w książkach (monografiach)

  • Autoobraz Górali Babiogórskich. Tożsamość regionalna w zwierciadle turystyki kulturowej, w: Góralszczyzna mniej znana. W poszukiwaniu lokalnych tradycji, red. Łukasz Sochacki, Wydawnictwo Mapa Pasji, Kraków 2020, s. 115-142.
  • Czarna owca u Czarnych Górali. Licencja na nadpopradzką tożsamość regionalną, w: Góralszczyzna mniej znana. W poszukiwaniu lokalnych tradycji, red. Łukasz Sochacki, Wydawnictwo Mapa Pasji, Kraków 2020, s. 31-50.
  • Gość w dom… O postsekularnych intuicjach Adama Mickiewicza, w: Sacrum sekularne? Ponowoczesna ekspresja duchowości, red. D. Kalinowski, Słupsk 2017, s. 33-56.
  • Dworzec – wykolejony dom. Próba oikologii z domieszką heterotopologii, w: Przestrzeń – literatura – doświadczenie. Z inspiracji geopoetyki, red. T. Gęsina, Z. Kadłubek, Katowice 2016, s. 68-84.
  • Przedstawić Tajemnicę. Ikonosfera i ikonografia kaszubskich kapliczek maryjnych – analiza wybranych przykładów, w: Mała architektura sakralna Kaszub. Perspektywa antropologiczna, red. K. Marciniak, Gdańsk 2016, s. 181-195.
  • Człowiek wobec „Boga emigranta”. Mickiewiczowska antropologia po odczarowaniu (w perspektywie postsekularnej), w: Mesjańskie imaginaria Europy (i okolic). Studia komparatystyczne, red. A. Janek, A. Regiewicz, A. Żywiołek, Częstochowa 2015, s. 123-138.
  • Czymże jest człowiek…? Eseje teatralne studenckiego Teatru KontemPlującego, w: Teatr w Słupsku. Przedstawienia, red. A. Sobiecka, Słupsk 2014, s. 95-110.

 

Inne:

  • Czas kwarantanny, albo 7 rekomendacji na oswojenie (po)kwarantannowego chaosu (wideo-esej wespół z Januszem Bohdziewiczem), XI Festiwal Literatury i Teatru Between.Pomiędzy – Kosmopolis 2020, Sopot - Gdańsk - Gdynia, 11-17 maja 2020 (realizowany w formie wirtualnej: http://kosmopolis-between.pl), zob. http://kosmopolis-between.pl/2020/pl/between-research/02/research-chapter-2.html
  • „Dziady” Teatru Wierszalin. Dyskusja z udziałem Piotra Tomaszuka, Tomasza Wiśniewskiego, Zbigniewa Majchrowskiego, Grażyny Tomaszewskiej, Katarzyny Kręglewskiej, Olgi Kubińskiej, Kwiryny Ziemby, Zbigniewa Kaźmierczyka, Feliksa Tomaszewskiego, Agnieszki Bednarek-Bohdziewicz, Rafała Gąsowskiego, „Tekstualia. Palimpsesty Literackie Artystyczne Naukowe” 2018, nr 4 (55), s. 179-200.
  • Muzeum odczarowane, współautorstwo z Małgorzatą Dubasiewicz, „Powiat Słupski” 2017, nr 1-2 (191-192), s. 19.
  • Historia nie tylko w kapliczkach ukryta, „Kociewski Magazyn Regionalny. Kwartalnik społeczno-kulturalny” 2016, nr 1 (92), s. 29.
  • Romantyczna antropologia, czyli co Adam Mickiewicz może dać etnologii?, „Gazeta Gdańskich Antropologów Tam Tam” 2013, nr 3 (7), s. 6-8.
  • «Miej serce i patrzaj w serce», „Magazyn Literacki Aha!” 2012, nr 194, s. 16.

dr hab. Zbigniew Kaźmierczyk

 

Książki

  • Słowiańska psychomachia Mickiewicza, Gdańsk 2012;

  • Dzieło demiurga. Zapis gnostyckiego doświadczenia egzystencji   we wczesnej poezji Czesława Miłosza, Gdański 2011;

 

Artykuły

  • Mikołaj Karamzin a słowiańska psychomachia Mickiewicza [w:] „Mikołaj Karamzin i jego czasy”, Warszawa 2017;
  • Słowiański dualizm w ‘Balladach i romansach’ Mickiewicza [w:] "Slavia", Praga 2016, R. 85, seš. 3-4,;
  • Rosja ideologiczna w Zdobyciu władzy Miłosza [w:] „Świat i Słowo” 2016, nr2;
  • Ketman jako współczesna multiplikacja tradycji ikonicznej [w:] „Romantyzm w kulturze popularnej”, Szczecin 2016;
  • Wschodnia świadomość zła według Miłosza, [w:] „Acta Polono-Ruthenica”, Olsztyn 2016.
  • Odessa filomatów, [w:] „Odessa w literaturach słowiańskich: studia”, Białystok-Odessa 2016
  • Relikty wierzeń prasłowiańskich w twórczości Mickiewicza i Szewczenki, [w:] „Kiivs'ki Polonistični Studii”, t. 28, Kijów 2016.
  • Mikołaj Bierdiajew w koncepcji Nowej Wiary Miłosza [w:] „Miłosz: dyskursy”, Bielsko-Biała 2016.
  • Astrofizyka w wybranych manifestach romantyzmu, [w:] „Szkiełko i oko. Humanistyka w dialogu z fizyką”, Warszawa 2016;
  • Rosja Mickiewicza i Miłosza [w:] „Między rusofobią a rusofilią : poglądy, postawy i realizacje w literaturze polskiej od XIX do XXI wieku” Gdańsk 2016
  • Jedność grzechu i świętości w Dniu oprycznika Władimira Sorokina [w:] „Konstrukcje i destrukcje tożsamości”, t. 4, „Wartości w świecie słowiańskim”, Warszawa 2015; 
  • Sport w europejskiej historii ciała [w:] Sport heterogeniczny : kultura – nauka, Koszalin 2015
  • Zaświat i świat w tomiku Mariusza Więcka ‘Dar języków’... [w:] „Česká a polská poezie po roce 1989: sborník z mezinárodní vědecké konferencje”, Opava 2015;
    http://literatura.fpf.slu.cz/wp-content/uploads/2015/06/Poezie.pdf [dostęp 3.06.2015]
  • Relikty mitu kosmogonicznego Słowian w utworach Kraszewskiego [w:] „Kraszewski i wiek XIX: studia”, Białystok 2014;
  • Apokryficzne wiersze Czesława Miłosza [w:] „W kręgu apokryfów”, Gdańsk 2015 
  • Estetyczne aspekty gnozy Juliusza Słowackiego [w:] „Piękno Juliusza Słowackiego”, t. 3, Białystok 2015;
  • Komparatystyka etnogenetyczna [w:] „Projekt komparatystyki mitograficznej”, Bydgoszcz 2015;
  • Poeta upojeń - Gałczyński w oczach Miłosza [w:] Topos 2015, nr 4;
  • Ciemna teofania Dostojewskiego w świetle etnogenetycznym [w:] „Literaturnij Proces: metodologiâ, imena, tendencii”, Kijów 2014, no. 4;
  • Pisarz w procesie zdobywania i sprawowania władzy totalitarnej - według Miłosza [w:] Kariera pisarza w PRL-u”, Warszawa 2014;
  • Stefan Żeromski wobec tradycji polskiego partykularyzmu ("dług przeklęty" bohaterów Żeromskiego jako ewokacja tradycji romantycznej) [w:] „Żeromski : piękno i wolność”, Białystok – Rapperswil 2014;
  • Słowiańkie milczenie Konrada [w:] „Milczenie. Antropologia – Hermeneutyka”, seria „Od-głosy kultury”, t.I, Częstochowa 2014; [w:] „Biblia literaturze polskiej. Romantyzm – Pozytywizm – Młoda Polska. Stary Testament”, Gdańsk 2014;
  • Hegel a Biblia (triada heglowska a trychotomia biblijna) w historiozofii Zygmunta Krasińskiego [w:] „Biblia literaturze polskiej. Romantyzm – Pozytywizm – Młoda Polska. Stary Testament”, Gdańsk 2014;

  • Od ‘legendy woli’ do ‘bałwochwalstwa samolubnej etni’ (o esejach wojennych Czesława Miłosza) [w:] „Miłosz i Miłosz”, Kraków 2013; 

  • Słowiańskie fantazmaty Zygmunta Krasińskiego [w:] „’Gdzie piękność, gdzie poezja…?’. Zygmuntowi Krasińskiemu w 200. Rocznicę urodzin (1812–2012)”, Studia o literaturze XIX i XX wieku, Częstochowa 2013, t. IV; 

  • Irański dualizm w kosmogonii Słowian – stan badań  [w:] „’Pogranicze, Kresy, Wschód a idee Europy’, Colloquia Orientalia Bialostocensia IV”, Białystok 2013, seria II;

  • ‘Bo on nie pójdzie, jak dawni  rycerze’. (Przemiana ethosu na gruncie Słowiańszczyzny – w kręgu filomatów) [w:] „Pogranicza, Kresy, Wschód a idee Europy, seria I, Colloquia Orientalia Bialostocensia III, Literatura/historia, Prace dedykowane profesor Swietłanie Musijenko”, Białystok 2013; 

  • Dolina wierzeń Tomasza [w:] „’Česlovo Milošo Skaitymai 5’. Genius loci – asmenybė ir kūrybakaip erdvės vaizdinys”, Kaunas 2012; 

  • Être i devenir w poezji Miłosza okresu ‘krońskiego’ [w:] „Pogranicza, cezury, zmierzchy Czesława Miłosza”, Białystok 2012; 

  • Dziewica z Orleanu i Don Carlos w twórczości Mickiewicza i operach Wagnera (w interpretacji Zdziechowskiego) [w:] „Komparatystyka i konteksty. Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym II”, Bydgoszcz 2012; 

  • Dolina wierzeń Tomasza [w:] „’Česlovo Milošo Skaitymai’ 5 Genius loci – asmenybė ir kūrybakaip erdvės vaizdinys”, Kaunas 2012;

  • Wcielenie – wczesny wiersz Miłosza  [w:] „Poznawanie Miłosza 3 (1999-2010)”, Kraków 2011;

  • O.W.M. wśród przewodników Miłosza na emigracji, [w:]Česlovo Milošo Skaitymai”, Kowno 2011, zeszyt4;  

  • Harmonia  Blake’a w sukcesji Tomasza (Od Trzech zim do Doliny Issy) [w:] „Czesława Miłosza północna strona”, Gdańsk 2011; 

  • Pan Tadeusz w warstwie odniesień intertekstualnych Doliny Issy [w:] „Teka rozmaitości z wieku nie tylko XIX”, Gdańsk 2011; 

  • Iść na spotkanie siebie samego [w:]  „Bliza. Kwartalnik Artystyczny” 2011, nr5;

  • Ideologia i jej idole w twórczości Miłosza [w:] „Kulturu sankirtos: patirtrys ir pokyciai”, Kowno 2010;

  • Dom jako centrum świata w utworach Mickiewicza i Miłosza [w:] „Dom w literaturze czeskiej i polskiej” , Opava 2009; 

  • Rosja we wczesnych utworach  Mickiewicza [w:] „Tworcziestwo Adama Mickiewicza i sawriemiennaja mirowaja kultura”, Grodno 2010;

  • Rosja mentalna Miłosza [w:] Teksty Drugie 2010, nr 5; 

  • Szetejnie i okolice – topografia mityczna w poezji Czesława Miłosza [w:] „Święte miejsca w literaturze”, Olsztyn 2009; 

  • Słowiańska psychomachia Mickiewicza (ustalenia wstępne) [w:] „Album Gdańskie. Prace ofiarowane Profesorowi Józefowi Bachórzowi”,  Gdańsk 2009;

  • Ideologia w horyzoncie lektur młodego Miłosza [w:] „Czesław Miłosz tradice-soucasnost-recepce”, Ostrava 2009;

  • Filologia wobec doświadczeń minionego wieku [w:] „Res philologica Uczienyje zapiski Siewieradwinskowa filiała Pomorskiego Państwowego Uniwersytetu im. M.W. Łomonosow, Archangielsk 2009, zeszyt6;

  • Atricanie mira na asnowie radikalnawa dualizma ducha i tieła w praizwiedieniach Czesława Miłosza [w:] „Prabliemy chudożiestwiennoj antropołogii. Semiozis duchownowo i tieliesnawa nacziała w kontiekstie kultury”,  Tara 2009;

  • Manichejskoje atricanie mira w Kainie Byrona [w:] „Gumanitarnyje nauki w Rasii. Tiendiencji i pierspiektiwy XXI wieka”, Archangielsk 2008;

  • Czesław Miłosz w ideałagiczieskam kapkanie Żagarów [w:] „Mirowaja litieratura w kontiekstie kultury”, Perm 2008;

  • Pogranicze polsko-rosyjskie według Mickiewicza [w:] „Fienomien pamieżża. Sławianskija mowy, literatury i kultury: etnas u swiatle gistoryi i suczasnasci”, Grodno 2009;

  • Liceum Krzemienieckie w badaniach Marii Danilewicz Zielińskiej [w:]Maria Danilewicz Zielińska Aleksandrów – Londyn – Feijo, szkice – korespondencja – wspomnienia”, Rzeszów 2007; 

  • Sapiehowie w Pamiętnikach Adama Jerzego Czartoryskiego [w:] „Sapiehowie epoki Kodnia i Krasiczyna”, Lublin 2007; 

  • Obraz Rosji we wczesnych utworach Adama Mickiewicza [w:] „Adam Mickiewicz a Slovane”, Ostrava 2008; 

  • Fenomenologia gnostyckiego doświadczenia egzystencji w apokryfie Hymn o Perle [w:] „Jefremowskije cz’tienia: kancepcja sawriemiennawa mirawazrienija. Sbornik naucznych staniej”, Petersburg, 2008; 

  • Mickiewicz dawny a ponadczasowy [w:] „Droga ku wzajemności”, Grodno 2006; 

  • Ramanticzieskoje splietienie liubwi i smierti w ekranizacjach prozy Iwaszkiewicza (Kawalierowicz – Wajda) [w:] „Siemanticz’eskoje polie kultury: gieneticzeskije swiazi, tipałagiczeskije parałłeli, tworczieskije dialogi”, Omsk 2008; 

  • Obrazy ziemi w wileńskim okresie twórczości Miłosza [w:] „Universalioji asmenybe Europos kulturos kontekstuose (Česlovo Milošo Skaitymai II)”, Kaunas, 2008;

  • Totalitarizmo patirties atspindżiai Miłoszo literaturiniame testamente  [w:] „Czesławas Miłoszas is XXI amżiaus perspektyvos”, Kowno 2007; 

  • Tożsamość w wieku ideologii (w gnostycznych analizach Miłosza) [w:] „Księga Janion”, Gdańsk, 2007;

  • Wątek awestyjski w ‘Arymanie i Oromazie’ Mickiewicza [w:] „Adam Mickiewicz. Dwa wieki kultury polskiej”, Rzeszów 2007; 

  • Kosmos żywiołów manichejskich we wczesnej poezji Czesława Miłosza [w:] „Ruch Literacki” 2007, nr 4-5;

  • Od gnostyckiego dualizmu do gnozy historycznej [w:] „Temat” 2007, nr8-10;

  • Apokatastasis [w:] „Koniec”, Gdańsk 2006;  

  • Czy Mickiewicz był klasykiem? – Reinterpretacja jego poezji dokonywana przez Miłosza. Mała ojczyzna [w:] „Mickiewicz w Gdańsku rok 2005”, Gdańsk 2006; 

  • Czy Mickiewicz był klasykiem? – Reinterpretacja jego poezji dokonywana przez Miłosza. Język i poetyka klasycyzmu [w:] „Mickiewicz w Gdańsku rok 2005”, Gdańsk 2006; 

  • Czesław Miłosz wobec mitu wolnej Polski dwudziestolecia międzywojennego [w:] „Obraz minulosti v soucasne ceske a polske literature”, Opava 2006;

  • Lęk w romantycznym poszukiwaniu wiedzy tajemnej (w Fauście Goethego i Kainie Byrona) [w:] „Res Filologica: uczionyje zapiski”, Archangielsk 2007, zeszyt 5;

  • Filologia w epoce neomanichejskiej [w:] „Diałog jazykow i kultur. Tieoreticzeskije i prakticzeskije aspiekty, Sbornik naucznych staniej”, Archangielsk 2006;       

  • Ewolucja romantycznego tytanizmu w ikonografii socrealistycznej – na przykładzie utworów Aleksandra Ścibora-Rylskiego [w:] „Socrealizm. Fabuły – komunikaty – ikony”, Lublin 2006;

  • Wyobraźnia w wędzidle konceptu [w:] „Wyobraźnia Juliusza Słowackiego”, Bydgoszcz 2006; 

  • Motywy przemiany w Trylogii (Słowacki Sienkiewicza) [w:] „Henryk Sienkiewicz. Tradycja-współczesność-recepcja”, Ostrava 2006; 

  • Wieś syberyjska romantyków polskich [w:] „Sibirskaja dieriewnia: istoria, sawriemiennoje sostajanie, pierspiektywy razwitja”, Omsk 2006; 

  • Odbudowa ratusza a rozwój klasycyzmu wileńskiego [w:] „Znad Wilii”, 2006 nr 1;

  • Tożsamość w wieku ideologii [w:] „Tygiel Kultury” 2006, nr4-6;

  • Semantyka i pragmatyka poetyki snu na przykładzie Godziny myśli Juliusza Słowackiego [w:] Siemantika i pragmatika słowa i teksta: mieżdunarodnyj sbornik naucznych statiej, Archangielsk 2005;

  • Artysta jako obcy człowiek – na przykładzie ‘Dziecięcia Europy czyli Kacpra Hausera’ Jakoba Wassermanna [w:] „Z problemów prozy o artyście”, Toruń 2005; 

  • Licentia poetica wieszcza z gitarą [w:] „W teatrze piosenki”,  Poznań 2005;

  • Rosja w oczach Miłosza [w:]Rossija -Polsza: fiłołogiczeskij i istariko kulturnyj diskurs”, Magnitogorsk 2005;

  • Bohater bajroniczny romantyków polskich i Lermontowa [w:] „Wzaimadiejstwie literatur w mirowom literaturnom processie. Probliemy tieoreticzeskoj i istoriczeskoj poetiki”, Grodno 2005;

  • Język poezji w refleksji Czesława Miłosza [w:] „Jazyk. Czeławiek. Kultura”, Smoleńsk 2005; 

  • Bohater bajroniczny w powieści poetyckiej ‘szkoły ukraińskiej’ [w:] „’Ukrainska szkoła’ w litieraturi ta kulturi ukrainsko – polskowo pograniczczja”, Kijów 2005;

  • Koliszczyzna w sporze między Słowackim i Krasińskim [w:] „’Ukrainska szkoła’ w litieraturi ta kulturi ukrainsko -polskowo pograniczczja”, Kijów 2005;

  •  ‘Ach, te to , książki zbójeckie’ – z drugiego obiegu w Gdańsku [w:] „Czeska a polska samizdatova literatura”, Opava 2004; 

  • Ból jako parametr niechęci do natury (Herbert wobec Miłosza) [w:] „Punkt po punkcie. Ból”, Gdańsk 2004;

  • Poezja Wisławy Szymborskiej w oczach Czesława Miłosza [w:] „Wisława Szymborska. Tradice – souczasnost – recepce”, Ostrava 2004;

  • Świadectwo Nałkowskiej na tle badań zbrodni hitlerowskich w Gdańsku [w:] „Twórczość Zofii Nałkowskiej i literatury słowiańskie”, Grodno 2004;

  • Chaosu się uczmy [w:] „Res philologica. Uczone zapiski”, Archangielsk 2004, zeszyt 4;

  • Miłosz w ogrodzie ziemi [w:] „Slavia” 2004 nr 3;

  • Pokolenie bibuły i jego książki zbójeckie [w:] „Tytuł” 2003, nr3-4;

  • Poeta w kuźni natury [w:] „Herbert i znaki czasu. Colloquia Herbertiana”, Białystok 2002, t.II;

  • Analiza apokryfu gnostyckiego w wolnej przeróbce Czesława Miłosza Hymn o Perle [w:] „4x Nobel”,  Warszawa 2002;

  • Dyktat pieniądza we wczesnej twórczości Czesława Miłosza [w:] „Pieniądz w literaturze i teatrze”,  Sopot 2000;

  • Wilno i ziemia Mickiewiczowskiej pamięci w biografii Miłosza [w:] „Wilno i ziemia Mickiewiczowskiej pamięci”, (W kręgu literatury i sztuki), Białystok 2000, t.II;

  • To Miłosza (Czesław Miłosz to) [w:] „Tytuł” 2000, nr3;

  • Miłosz o Mickiewiczu (Mickiewicz współczesny i dawny) [w:] „Mickiewiczologia. Tradycje i potrzeby”, Słupsk 1999;

  • ‘Wcielenie’ wczesny wiersz Miłosza [w:] „Tytuł” 1999, nr2-3;

 

Artykuły publicystyczne

  • Nałkowska w laboratorium Spannera [w:] „Plus Minus” [dodatek do Rzeczpospolitej 2006, nr241], nr 41;

 prof. dr hab. Romuald Piekarski

 

Książki

  • Makiawelizm, patologia ducha, sacrum i polityka. Eseje z filozofii politycznej, Sopot 2016;

 

Artykuły

 dr hab. Dariusz Barbaszyński

 

 

Książki

  • Odkrywanie struktur rzeczywistości. Problemy filozofii całości w poglądach Mariana Borowskiego, Olsztyn 2012

  • Między racjonalizmem a mistycyzmem. Problem przestrzeni etycznej w poglądach filozoficznych Mariana Zdziechowskiego, Olsztyn 1999

Artykuły

  • Istota rzeczywistości w teorii przedmiotów. Kilka uwag o koncepcji badań ontologicznych w szkole lwowskiej [w:] „Z punktu widzenia ontologii”, Olsztyn 2012;

  • Świadomość jako podmiot i przedmiot poznania. Interpretacje Heinricha Rickerta i Mariana Borowskiego [w:] „Filozofia polska w tradycji europejskiej”, Warszawa 2011;

  • O strukturze i terminologii nauk filozoficznych. Uwagi i dyskusje w tej kwestii na łamach ‘Ruchu Filozoficznego’ (lata 1911 – 1938) [w:] „Ruch Filozoficzny” 2011, nr4;

  • Marian Borowski – zapomniany przedstawiciel szkoły lwowskiej [w:] „Ruch Filozoficzny” 2011, nr1;

  • Inspiracje światopoglądowe w myśli Jana Łukasiewicza [w:] „Światopoglądowe uwarunkowania filozofii polskiej”, Lublin 2011;

  • Uwarunkowania czynu ludzkiego w analizach Mariana Borowskiego [w:] „Logos i praxis. O skuteczności myślenia”, Olsztyn 2010;

  • Filozofia kultury Mariana Borowskiego [w:] „Rocznik Historii Filozofii Polskiej” 2009/2010, t.2-3;

  • Istota i rozwój kultury w ujęciu Mariana Borowskiego [w:] „Społeczeństwo – Kultura – Moralność”, Bielsko-Biała 2008, t.1;

  • Refleksja prakseologiczna Mariana Borowskiego [w:] „Studia z Filozofii Polskiej”, Bielsko-Biała – Kraków 2007, t.2;

  • Koncepcja prakseologii w myśli Tadeusza Kotarbińskiego [w:] „Szkice Humanistyczne” 2007, t.7, nr3-4;

  • W poszukiwaniu filozofii całości. Refleksja Mariana Borowskiego [w:] „Studia z Filozofii Polskiej”, Bielsko-Biała 2006, t.1;

  • Czy tradycja kształtuje sens kultury? Kilka uwag o relatywizmie i absolutyzmie kulturowym [w:] „Wielokulturowość w dobie globalizacji oraz integracji europejskiej. Forum politologiczne”, Olsztyn 2005, t.2;

  • Z dziejów filozoficznego irracjonalizmu. Przypadek Zdzechowskiego [w:] „Annales Uniwersutaa Marae Curie – Skłodowska” 2004, t.29;

  • Irracjonalizm wobec racjonalizmu  w polskiej filozofii powojennej – odczyt na posiedzeniu olsztyńskiego oddziału PTF w dniu 15.12. 2003 [w:] „Ruch Filozoficzny” 2004, nr3;

  • Filozoficzne aspekty refleksji Władysława Witwickiego [w:] „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2003, nr5-6;

  • W obliczu końca – wileńskie refleksje Mariana Zdziechowskiego [w:] „Filozofia na Uniwersytecie Stefana Batorego”, Toruń 2002;

  • Etos filozofii jako podstawa humanistycznej edukacji człowieka [w:] „Edukacja a wizje świata”, Słupsk 2002;

  • Rozważania o współczesnych metodach nauczania filozofii [w:] „Filozofia w dydaktyce akademickiej”, Słupsk 2001;

  • O dwóch doświadczeniach nihilistycznych [w:] „Oblicza nihilizmu”, Olsztyn 2001;

  • Metafizyczny wymiar człowieczeństwa w myśli Mariana Zdziechowskiego [w:] „Ruch Filozoficzny” 2001, nr2;

  • Istota poznania filozoficznego w myśli Platona [w:] „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2001, nr3-4;

  • Etyczny i pragmatyczny wymiar wolności człowieka we współczesnym życiu gospodarczym [w:] „Etyka  w życiu gospodarczym”, Łódź 2001, t.4;

  • W poszukiwaniu tożsamości filozofii [w:] „O filozofii dzisiaj”, Poznań 2000;

  • Filozof wobec sakralności świata i jego zagrożeń. Przypadek Zdziechowskiego [w:] „Czy sacrum jest jeszcze święte ? Przedmiot – interpretacje – deformacje”, Olsztyn 2000, nr20;

  • Etyczne powołanie inteligencji w ujęciu Mariana Zdziechowskiego [w:] „Prace VI miedzynarodowej konferencji ‘Nauka a jakość życia. Perspektywy i wyzwania III tysiąclecia’”,  „Studium Vilnense” 2000, nr2;

  • Doświadczenie religijne – źródła i przejawy fenomenalne [w:] „Kultura i Edukacja”, 2000, nr1-2

  • Aporie współczesności w refleksji Theodora Adorno [w:] „Przegląd Artystyczno-Literacki”2000, nr1-2;

  • Problem natury zła w myśli Mariana Zdziechowskiego [w:] „Studia z dziejów filozofii zła”, Toruń 1999;

  • Niebezpieczeństwa cywilizacyjnych przemian – refleksja Stanisława Lema [w:] „Ekologia a procesy transformacji”, Olsztyn 1999;

  • Marian Zdziechowski wobec idei religijnego modernizmu [w:] ”Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 1999, nr5;

  • Marian Zdziechowski w poszukiwaniu źródeł i cech filozofii słowiańskiej [w:] „Tradycje duchowe Europy Środkowej i Wschodniej”, Słupsk 1999;

  • O dwuznaczności europejskiego racjonalizmu – przypadek Kierkegaarda [w:] ”Przegląd Artystyczno-Literacki” 1998, nr9;

  • Myśl filozoficzna Mariana Zdziechowskiego. Zarys rozprawy doktorskiej [w:] ”Edukacja Filozoficzna” 1998, nr25;

  • Normy moralne w przestrzeni sensu między bytem a powinnością – zarys historyczny [w:] „Spór o etykę – Materiały X Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego”, Kraków 1998;

  • Mesjanizm polski w ocenie Mariana Zdziechowskiego [w:] „Filozofia na Uniwersytecie Wileńskim”, Toruń 1997;

  • Człowiek wobec świata przyrody w perspektywie ontologii fundamentalnej Martina Heideggera [w:] „Człowiek i środowisko. Humanistyka i ekologia. Prace I Olsztyńskiego Sympozjum Ekologicznego”, Olsztyn 1995;

  • Chrześcijanin wobec zła  w ujęciu Mariana Zdziechowskiego [w:] „Zeszyty Naukowe WSP”, Olsztyn 1995;

  • Wprowadzenie do filozofii Maraiana Zdziechowskiego [w:] „Humanistyka i Przyrodoznawstwo”, Olsztyn 1994;

  • Pojęcie wartości  w refleksji filozoficznej [w:] „Z zagadnień filozofii człowieka. Studia i materiały, Olsztyn 1993;

 

Recenzje

  • W poszukiwaniu bytu integralnego. Przypadek Trentowskiego [recenzja w:] „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2004, nr10;

  • Andrzej Kucner, Friedrich Nietzsche. Źródła i perspektywy antropologii [recenzja w:] „Ruch Filozoficzny” 2004, nr1;

  • Włodzimierz Tyburski. Myśl etyczna w Polsce od XVI do XIX wieku [recenzja w:] „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2003, nr5-6;

  • Niech się stanie nadczłowiek czyli rzecz o Nietzscheańskiej antropologii [recenzja w:] „Szkice Humanistyczne” 2003, t.3, nr3-4;

  • Stefan Konstańczak. Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki zawodowej  [recenzja w:] „Kultura i Edukacja” 2002, nr3-4;

mgr Krystyna Bembennek

 

Redakcje książkowe:

  • Dialog. Idea i doświadczenie, (red.) Bembennek K., Krupecka I., Kruszyńska S., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011

 

Artykuły w czasopismach:

  • Hermeneutyczne wyznaczniki ujmowania historii filozofii, „Filo-Sofija” nr 17 (2012)
  • Między przeszłością a teraźniejszością – o złudzeniach i nadziejach historyka filozofii współcześnie, „Filo-Sofija” nr 25 (2014)
  • Ricoeur wobec fenomenologii Husserla – ku fenomenologii hermeneutycznej, „Fenomenologia” nr 12 (2014)
  • O (nie)mocy Boga – głos Hansa Jonasa, „Filo-Sofija” nr 30 (2015)
  • „Zwrot narratywistyczny” a filozofia. Casus Paula Ricoeura „Miscellanea Anthropologica et Sociologica", nr 17 (2) 2016, s. 41-52
  • Bembennek K., Krupecka I., Słowo od Redakcji, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 17(2) 2016, ISSN 2084-2937; red. nr 17(2) 2016 „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” pt. Tożsamość narracyjna
     

 

Artykuły w monografiach:

  • Konieczność przezwyciężenia fenomenologii ku hermeneutyce w filozofii Paula Ricoeura, [w:] Fenomenologia i transgresje, (red.) Nawrocka E., Borowicz A., Żmudzka M., Płotka W., Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009

  • O perspektywach rozwinięcia projektu dialogiczności Martina Bubera, [w:]Rzeczywistość dialogu. Dialog w filozofii. Filozofia dialogu, (red.) Grudziński L., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010

  • Egzystencja wobec egzystencji - Sorena Kierkegaarda dialog z czytelnikiem, [w:]Dialog. Idea i doświadczenie, (red.) Bembennek K., Krupecka I., Kruszyńska S., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011

  • Interpretacja hermeneutyczna a podmiotowe rozpoznawanie siebie, [w:]Historia interpretacji. Interpretacja historii, (red.) Brodnicki M., Jakubowska J., Jaroń K., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012

  • Interpretując przeszłość: hermeneutyczne odczytania pojęcia phronesis, [w:] Historia – Interpretacja – Reprezentacja, (red.) Brodnicki M., Serkowska-Mąka J., Żmudzka-Brodnicka M., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2012

  • O hermeneutycznej praktyce interpretacyjnej Paula Ricoeura w kontekście dzieła Zygmunta Freuda, [w:] W(okół) współczesnej filozofii francuskiej. Komentarze i krytyka, (red.) Choińska B., Ibek P., Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2012

  • Uczenie się historii filozofii w kontekście dialektyki pytania i odpowiedzi, [w:] Jak uprawiać historię filozofii i jak jej nauczać?, (red.) Rembierz M., Woźniczka M., Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2013

  • Wychowanie i dialog w kształceniu filozoficznym, [w:] Historia. Interpretacja. Reprezentacja. Implikacje pedagogiczne, (red.) Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2014

  • Ku krytycznej interpretacji filozoficznej przeszłości – pedagogiczne wskazania Leonarda Nelsona, [w:]Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, (red.) red. Mokrzecki L., Brodnicki M.,Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2015

  • „Historyczność” jako problem hermeneutyczny, [w:]Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, (red.) red. Mokrzecki L., Brodnicki M.,Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2015

  • Język, świat, rozumienie – w kręgu filozofii interpretacjonizmu, [w:] Historia, interpretacja, reprezentacja, t. 4, (red.) Brodnicki M., Serkowska-Mąka J., Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2016

 

 

Inne:

  • Kierkegaard wciąż aktualny, [w:] Gazeta Uniwersytecka Społeczności Akademickiej Uniwersytetu Gdańskiego, nr 3 (135) Gdańsk 2013

 

 dr hab. Bartosz Jastrzębski

 

Książki

  • Współcześni szamani buriaccy w przestrzeni miejskiej Ułan Ude, Wrocław 2014,

  • Innego piekła nie ma. Rozmowy o religii, Wrocław 2013. [współautor]

  • Wędrówki po codzienności. Eseje o paru ważnych rzeczach, Wrocław 2011,

  • Pająk. Szkice prawie filozoficzne, Wrocław 2007,

  • Próżniowy świat, Wrocław 2007,

  • Poezja przeciw filozofii. Idea wyobraźni i krytyka rozumu w poezji filozoficznej Williama Blake'a, Wrocław 2006;

 

Artykuły naukowe

  • Choroba szamańska i inicjacja u współczesnych szamanów buriackich [w:] „Literatura Ludowa” 2014, nr1;

  • Trans u współczesnych szamanów buriackich [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2013, nr9;

  • Przystanek nad Selengą [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2013; nr8;

  • Kilka refleksji o narracjach tożsamościowych współczesnych buddystów buriackich [w:] „Literatura Ludowa” 3013, nr3;

  • Co kryje się pod maską szamana – czyli o narracjach biograficznych współczesnych szamanów buriackich (Ułan Ude) [w:] Maski, twarze, pyski, Wrocław 2013;

  • Muzyka popularna w strukturze codzienności [w:] Sztuka i polityka: muzyka popularna, Toruń 2012;

  • Trudne początki, czyli szkic o kolonizacji Syberii [w:] Kultura: pamięć i zapomnienie, Wrocław 2012;

  • O zagrożeniach, klęskach i katastrofach w miejskim pejzażu religijnym współczesnej Buriacji [w:] Powodzie, plagi, życie i inne katastrofy, Wrocław 2012; [współautor]

  • O tym, co zżera klienta [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2012, nr7; [współautor]

  • Kościół temu winien [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo”2012, nr7; [współautor]

  • Miasto neonów i powłok [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2012, nr7; [współautor]

  • O stosunkach złosąsiedzkich, „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2012, nr 6; [współautor]

  • Wielki spór? [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2012, nr6;

  • Ucieczka z królestwa atrap [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr4; [współautor]

  • Narody nie są iluzją [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr4;

  • Droga [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr4;

  • Nie wrócimy. Do portu nie wrócimy. Rozmowa z Prof. Włodzimierzem Pawluczukiem, „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr3; [współautor]

  • O miłości [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr3;

  • Gorodskaja jeżedniewaja religioznost' Krasnojarska. Sprawka poslje issljedowanij kommunikacjonnowo – case study [w:] Sibir' na perekrestje mirowych rieligij/ Urban day-to-day religiousness of Krasnoyarsk. A report of the communicational case study, Nowosybirsk 2011; [współautor]

  • Ekscerpty z filozoficznych opowieści o prawdzie, [w:] Mit, prawda, imaginacja Wrocław 2011;

  • Buddyzm i chrześcijaństwo w pejzażu religijnym współczesnej Mongolii [w:] Media i religia, Wrocław 2011;

  • Podmiot zwany „ja” w świecie ponowoczesnym [w]: Pejzaże tożsamości. Teoria i empiria w perspektywie interdyscyplinarnej, Kraków 2011,

  • Kłamstwo w strukturze codzienności [w:] Zmowa, intryga, spisek. O tajnych układach w strukturze codzienności, Opole 2010;

  • Pieniądze w strukturze codzienności [w:] Monety, banknoty i inne środki wymiany, Wrocław 2010;

  • Porażka, zło, bezsens jako tabu [w:] Tabu, etykieta, dobre obyczaje, Wrocław 2009;

  • Medycyna i śmierć w świecie współczesnym [w:] Wokół choroby, medycyny i praktyk leczniczych. Teorie - konteksty - interpretacje, Opole 2009;

  • Palenie w strukturze codzienności [w:] „Cudne manowce”. Kultura czasu wolnego we współczesnym społeczeństwie, Toruń 2008;

  • Święto w strukturze ponowoczesnego Zachodu [w:] Homo creator czy homo ludens? Nowe formy aktywności i spędzania wolnego czasu, Toruń 2008;

  • Ciało w strukturze codzienności [w:] Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych, Opole 2008;

  • Spór (argument) [w:] „Szkice humanistyczne” 2008, tom VIII, nr2;

  • B. Jastrzębski, 2008, Na tropach wyobraźni [w:] „Tematy z Szewskiej” 2008, nr1;

  • Mądrość jako utopia?, „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo”2008, nr1;

  • Upojenie jako element struktury codzienności [w:] Człowiek w sieci zniewolonych dróg, Pułtusk 2007;

  • Dwie wizje życia po śmierci [w:] Edukacja humanistyczna” 2007, nr2;

  • Cisza współczesnej codzienności [w:] „Tematy z Szewskiej” 2007, nr1;

  • Junga ”religia prywatna” wobec problemu zła [w:] Nieświadomość to odrębne królestwo…, Toruń 2003;

  • Struktura i znaczenie przeżycia religijnego w koncepcji C. G. Junga [w:] Nieświadomość to odrębne królestwo…, Toruń 2003;

 

Redakcja monografii

  • Media i religia, Wrocław 2011; [współautor]

  • Kultura: pamięć i zapomnienie, Wrocław 2012, Wrocław 2011,

 

Książki popularne

  • Przedbiegi Europy. Gawędy podróżne, Wrocław 2013,

  • Krasnojarsk zero, Warszawa 2012; [współautor]

 

Artykuły w czasopismach literackich i publicystycznych

  • Cerkiew [w:] „Dziennikarze Wędrowni” 2013; http://www.dziennikarze-wedrowni.org/wedrowni_lato13.pdf

  • Narew [w:] „Dziennikarze wędrowni” 2013; http://www.dziennikarze-wedrowni.org/wedrowni_jesien13.pdf

  • Przełom [w:] „Korespondencja z Ojcem” 2010, nr17;

  • Podróż [w:] „Tygiel kultury” 2010, nr4-6;

  • Kraje bałtyckie. Via baltica [w:] „Nowa Okolica Poetów” 2010, nr33-34;

  • Rzeki [w:] „Nowa Okolica Poetów” 2009, nr32;

  • Kilka uwag i wrażeń z wrocławskiego Śródmieścia [w:] „Kultura miasta” 2009, nr2-3;

  • Małe miasteczka [w:] „Tygiel kultury” 2008, nr4-6; 

  • Ukrycie [w:] „Autograf” 2008, nr2-3;

  • Normalność [w:] „Korespondencja z Ojcem”. Kwartalnik literacko-kulturalny 2008, nr12;

  • Zakupy [w:] „Korespondencja z Ojcem”. Kwartalnik literacko-kulturalny 2008, nr10;

  • Wolność [w:] „Migotania, przejaśnienia” 2008, nr3;

  • Ekonomia [w:] „Migotania, przejaśnienia” 2008, nr1-2;

  • Nekropolia [w:] „Nowa Okolica Poetów” 2007, nr 24;

  • Depresja,[w:] „Migotania, przejaśnienia” 2007, nr1-2;

  • Czytanie [w:] „Autograf” 2007, nr3;

  • Domostwo [w:] „Nowa Okolica Poetów” 2006, nr22-23;

 dr Szymon Dąbrowski

 

Książki

  • Pedagogika religii Józefa Tischnera. W poszukiwaniu nowego modelu edukacji religijnej, Słupsk 2016

 

Artykuły

  • (Nie)możliwa pedagogika (po)wolności w pracy socjalnej [w:] „Personalne konteksty pracy socjalnej”, Słupsk 2016;
  • Filozofia powolności – odpowiedzią na wyzwania współczesności [w:] „Universitas Gedanensis”, 2016, t. 50;
  • Strategie komunikacji w ruchu slow odpowiedzią na wyzwania edukacji międzykulturowej XXI wieku [w:] „Wielokulturowość – komunikacja na stykach kultur”, Wrocław 2016;
  • (Po)wolna edukacja religijna [w:] „Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej”, Wrocław 2016;
  • Polska edukacja religijna - między tradycją a współczesnością [w:] „Różnice, edukacja i inkluzja”, Gdańsk 2015 online:  https://www.researchgate.net/publication/301534816_Roznice_edukacja_inkluzja
  • Dramat - w myśli pedagogicznej Józefa Tischnera [w:] „Człowiek człowiekowi”, Słupsk 2015;
  • Pedagogika slow modelem działania w edukacji równościowej [w:] „Nierówności społeczne w trosce o otwarcie horyzontów edukacji”, Gdańsk 2015; online:http://wirtualnirealni.irse.pl/27/publikacje#nierownosci-spoleczne-w-trosce-o-otwarcia-horyzontow-edukacji-4
  • Model agatologicznej edukacji religijnej odpowiedzią na aktualne przemiany społeczno-kulturowe XXI wieku, [w:] „Religijne uwarunkowania pracy socjalnej”, Toruń 2014;
  • Inkontrologia pedagogiczna jako poszukiwanie nowej metody edukacyjnej [w:] „Jak uczyć by nauczyć? Refleksje akademików i praktyków”, Warszawa 2014,
  • Pedagogika spotkania alternatywnym modelem współczesnej edukacji, [w:] „Universitas Gedanensis” 2013, t. 45; online: http://www.utw.diecezja.gda.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=22
  • Autorytet w edukacji religijnej. Poszukiwanie alternatywnych modeli wychowania [w:] „Autorytet – czy potrzebny w procesie edukacji?”, Toruń 2012;
  • Krytyczna pedagogika religii [w:] „Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy”, Gdańsk 2012;
  • Józef Tischner jako pedagog religii [w]: „Keryks: numer specjalny” 2011;
  • Autorytet w edukacji [w:] „Tolerancja a edukacja”, Gdańsk 2008;
  • Zło jako zjawa. Fenomenologiczna koncepcja zła na przykładzie stanowiska J. Tischnera; online:  www.racjonalista.pl/kk.php/s,3913/2005
  • Fenomenalizm tomistyczny. Zło jako fenomen o statusie ontologicznym, online: www.racjonalista.pl/kk.php/s,3896/2005
  • Zło jako brak. Klasyczna koncepcja zła na przykładzie stanowiska M. A. Krąpca, online: www.racjonalista.pl/kk.php/s,3907/2004

 

 ks. prof. dr hab. Maciej Bała

 

    Książki naukowe

  • Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, Warszawa 2009; [współautor]

  • I cannot help but wonder… Introduction to philosophy, Warszawa 2008;

  • O możliwości hermeneutycznej filozofii religii. Propozycja Paula Ricœura, Warszawa 2007;

  • I nadziwić się nie mogę, Toruń 2003;

  • Filozofia w ćwiczeniach, Pelplin 2003;

 

     Artykuły

  • Dwa oblicza ‘nowego ateizmu’,[w:]  Parare vias domini. Księga inspirowana działalnością naukową i duszpasterską Księdza Biskupa Pelplińskiego Prof. dr. hab. Jana Bernarda Szlagi (1940-2012), Pelplin 2014; [współautor]

  • Paul Ricoeur czyta Biblię [w:] Wielkie Księgi Ludzkości, Warszawa 2013;

  • Mapa współczesnej niewiary: od otwartego agnostycyzmu po agresywny ateizm, Rodzaje, źródła, przykłady [w:] „Studia Loviciensia. Łowickie Studia Teologiczne” 2013, nr15;

  • Doświadczenie ateologalne M. Onfray’a [w:] Wokół doświadczenia, Pelplin 2013;

  • Źródła ponowoczesności jako zjawiska [w:] Teologia wobec nurtu ponowoczesności, Pelplin 2012;

  • Współczesny ateizm. Rodzaje, źródła, przykłady [w:] „Studia Theologica Varsaviensia” 2012, nr50;

  • Hermeneutyczna filozofia religii [w:] „Filozofia religii. Dydaktyka filozofii”, Lublin 2012, t.2;

  • Comte-Sponville’s spirituality without God. A new foundation of modern culture? [w:] Philosophical and religious sources of modern culture,  Warszawa 2012;

  • Theodicy in Modern Culture. The Proposal of Paul Ricoeur [w:] Philosophical and religious sources of modern culture, Warszawa 2012;

  • ‘Doświadczenie niedoświadczalnego’ w filozofii liturgii Y. Lacoste’a [w:] „Studia Philosophiae Christianae” 2011, nr47; [współautor]

  • Aksjologicznych charakter doświadczenia religijnego [w:] Oblicza doświadczenia aksjologicznego,  Kraków 2011;

  • Religia jako nadzieja [w:] Fenomenologia i religia, Pelplin 2011;

  • Czy religia nadal jest wartością? [w:] „Studia Pelplińskie” 2010, nr42;

  • O możliwości dialogu religijnego [w:] Pedagogika dialogu. Doświadczenie dialogu w rzeczywistości XXI wieku, Warszawa 2010;

  • Trzecia fala ateizmu [w:] Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa 2010;

  • Philosophie herméneutique de la religion [w:] “Budhi: A journal of ideas and culture” 2009, vol. XIII, nr1-3;

  • Człowiek istotą wierzącą w świetle encykliki Fides et Ratio [w:] Czy rozum jest w konflikcie z wiarą, Warszawa 2009;

  • P. Ricœura interpretacja zagadnienie teodycealnego [w:] „Studia Leopoliensia” 2009, nr2;

  • Filozoficzna interpretacja wiary fundamentalnej [w:] „Studia Gdańskie” 2009, nr24;

  • Powołanie do odpowiedzialności – koncepcja odpowiedzialności w filozofii H. Jonasa [w:] Natura kobiety – jej swoistość i przeznaczenie, Warszawa-Olecko 2009; [współautor]

  • Classical philosophy of religion [w:] Some Questions of Classical Metaphysics, Warszawa 2008;

  • Miejsce filozofii we współczesnej szkole [w:] Filozofia tożsamości, Gdańsk 2007;

  • Fenomenologiczno-hermeneutyczne założenia filozofii religii Paula Ricœura [w:] Wokół fenomenologii francuskiej. Możliwości. Pokrewieństwa. Konfrontacje, Warszawa 2007;

  • Filozofia mistyki [w:] „Studia Philosophiae Christianae” 2007, nr43;

  • Heurystyczna funkcja ‘filozofii chrześcijańskie’”. Propozycja Jana Pawła II [w:] Studia z filozofii Boga, człowieka i religii, Warszawa 2007, t.4;

  • Spór o rozumienie ‘filozofii chrześcijańskiej’. Propozycja Jana Pawła II [w:] Studia Pelplińskie” 2006, nr37;

  • ‘Platoniczna miłość’ do Ojczyzny [w:] Wychowanie do patriotyzmu, Przemyśl-Rzeszów 2006;

  • Filozofia modlitwy. Propozycja M. Nedoncelle’a [w:] Filozofować w kontekście teologii. Afektywne poznanie Boga, Lublin 2006, t. IV;

  • Wielość religii – jedność mistyki? [w:] Pluralizm religii. Moda czy konieczność? Pelplin 2005;

  • Religia w perspektywie daru. Propozycja J.L. Mariona [w:] Studia z filozofii Boga, człowieka i religii, Warszawa 2005, t.3;

  • Objawienie jako kategoria filozoficzna w twórczości F. Rosenzweiga [w:] Filozofować w kontekście teologii. Objawienie, Lublin 2005, t. III;

  • Henry Duméry’ego metoda krytyczna w badaniu fenomenu religii [w:] Myśl filozoficzna Księdza Profesora Kazimierz Kłósaka w dwudziestą rocznicę śmierci, Warszawa 2004;

  • W poszukiwaniu syntezy wiary i rozumu. Propozycja D. Dubarle’a [w:] Wokół biofilozofii Kazimierza Kloskowskiego. Wybrane zagadnienia, Pelplin 2004;

  • O konieczności ‘filozofii mądrościowej’ [w:] „Universitas Gedanensis”2004, nr16;

  • Tomaszowy postulat ‘recta ratio’ w relacji rozumu i wiary [w:] „Studia Gdańskie” 2004, nr17;

  • System społeczny a system wychowawczy w teorii Platona [w:] „Studia Gdańskie” 2004, nr17;

  • Filozofia F. Sawickiego jako odpowiedź na bezistocie religii [w:] „Studia Pelplińskie” 2003, nr34;

  • Błędne koncepcje rozumu w świetle encykliki ‘Fides et ratio’ Jana Pawła II [w:]Studia Gdańskie” 2002-2003, nr15-16;

  • Konflikt miedzy rozumem a Objawieniem [w:] „Studia Gdańskie” 2002-2003, nr15-16;

  • Spór o zasadę weryfikacji [w:] „Studia Gdańskie” 2002-2003, nr15-16;

  • Relacja między filozofią a religią w interpretacji Paula Ricœura [w:] „Studia Pelplińskie” 2002, nr33;

  • Ricœurowska próba przezwyciężenia aporii zła [w:] „Studia Gdańskie” 2001, nr14;

  • Ontologia teologalna jako opis relacji między bytem koniecznym a stworzeniem [w:] „Studia Gdańskie” 2001, nr14;

  • Metoda krytyczna filozofii religii w ujęciu H. Duméry’ego [w:] „Universitas Gedanensis” 2001, nr13;

  • Nauka i wiara – przestrzeń dialogu [w:] „Studia Gdańskie” 2000, nr13;

  • Powołanie człowieka do mądrości w świetle encykliki ‘Fides et ratio’ Jana Pawła II [w:] „Universitas Gedanensis” 2000), nr1-2;

  • ‘Złota reguła’ jako miejsce spotkania filozofii i teologii według Paula Ricœura [w:]„Studia Gdańskie” 1999, nr12;

  • Zarys doświadczenia teologalnego D. Dubarle’a [w:] Słowo Boga i drogi człowieka, Tczew-Pelplin 1998;

  • Weryfikacja twierdzeń religijnych w ujęciu J. Hicka [w:] „Studia Pelplińskie” 1989, nr20;

 

     Hasła encyklopedyczne

  • Romayer Blaise [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2009, t.10;

  • Zło [w:] Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii, Warszawa 2008;

  • Szczęście [ w:] Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii, Warszawa 2008;

  • Dobro [w:] Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii, Warszawa 2008;

  • Nys Desire [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2006, t.7;

  • Maupertuis Pierre Louis Moreau de [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2005, t.6;

  • Leclercq Jacques [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2005, t.6;

 

     Recenzje

  • Sumienne bycie człowiekiem: Jan Krokos, Sumienie jako poznanie. Fenomenologiczne dopełnienie Tomaszowej nauki o sumieniu, Warszawa 2004 [w:] „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”2007, nr16;

  • H. Bergson, Energia duchowa, Warszawa 2005 [w:] „Nowe Książki” 2005, nr6;

  • A. J. Heschel, Człowiek nie jest sam. Filozofia religii, Kraków 2001 [w:] „Studia Gdańskie” 2001, nr14;

  • X. Tilliette, Les philosophes lisent la Bible, Paris 2000 [w:] „Studia Gdańskie” 2001, nr14;

  • P. Ricœur, A. LaCocque, Penser la Bible, Paris 1998 [w:] „Studia Gdańskie” 2000, nr13;

  • T. Gadacz, Rozumowe poznanie Boga, Bydgoszcz 2000 [w:] „Studia Gdańskie” (2000), nr13;

  • B. Welte, Czym jest wiara?, Warszawa 2000 [w:] „Studia Gdańskie” 2000, nr13;

  • W. Dąbrowski, Poznanie Boga w Super Boetium de Trinitate św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1999 [w:] „Studia Gdańskie” 1999, nr12;

  • G. Cottier, Les chemins de la raison. Questions d’epistemologie theologique et philosophique, Saint-Maur 1997 [w:] „Studia Gdańskie” 1999, nr12;

  • Człowiek wobec religii, red. K. Mech, Kraków 1999 [w:] „Studia Gdańskie” 1999, nr12;

 

     Książki redagowane

  • Wokół doświadczenia, Pelplin 2013; [współredaktor]

  • Kościół a digitalizacja. Strategia i metoda digitalizacji zbiorów kościelnych na przykładzie Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 2012; [współredaktor]

  • Strategia i metoda digitalizacji i udostępniania zbiorów kościelnych,  Warszawa 2012; [współredaktor]

  • Fenomenologia i religia, Pelplin 2011; [współredaktor]

  • Pluralizm religii: moda czy konieczność? Pelplin 2005;

  • Wokół biofilozofii Kazimierza Kloskowskiego. Wybrane zagadnienia, Pelplin 2004;

 

     Czasopisma naukowe redagowane

  • „Studia Gdańskie” 2004, nr17;

  • „Studia Gdańskie” 2002-2003, nr15-16;

  • „Studia Gdańskie” 2001, nr14;

  • „Studia Gdańskie” 2000, nr13;

  • „Studia Gdańskie” 1999, nr12;

 

     Książki autorskie popularno-naukowe

  • Dialogi Jerozolimskie, Pelplin 2004;

  • Listy z Biblii, Gniezno 2001;

 

 

dr Małgorzata Czekaj-Obrycka

 

Książki

  • Doktryna wobec codzienności. Studium fenomenograficzne o wychowaniu religijnym w rodzinie, Kraków 2015;

 

Artykuły

  • Rola etyki niezależnej w procesie kształtowania tożsamości moralnej, [w:] „Forum Oświatowe” 2016, nr 28;
  • Miejsce etyki niezależnej w procesie kształtowania religijnej tożsamości, [w:] Wychowanie jednostki i wspólnoty do wartościowego życia, Toruń 2016;
  • Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego w świetle fenomenologicznych badań nad wychowaniem religijnym [w:] „Universitas Gedanensis” 2015, t. 50;
  • O mechanizmach kształtowania religijnej tożsamości współczesnego człowieka [w:] „Różnice. Edukacja. Inkluzja”, Gdańsk 2015;
  • Katecheta i katecheza w Polsce Ludowej. Sekularyzacyjne uwikłanie [w:] „Zaangażowanie? Opór? Gra? Szkic do portretu nauczyciela w latach PRL-u”, Toruń 2013;
  • Wychowanie religijne we współczesnej rodzinie katolickiej. Perspektywa fenomenograficzna [w:] „Keryks”, Toruń 2011;
  • Nawrócenie w procesie resocjalizacji. Stowarzyszenie Akcja Społeczna w służbie osobom opuszczającym zakłady karne i poprawcze [w:] „Religia w procesie resocjalizacji”, Konin 2010;
  • Proces kształcenia poglądów religijnych. Na ile zawierzyć? [w:] „Nowy Kurier Nadbałtycki” 2007, nr6;

 dr Marek Olejniczak

 

Książki

  • Wolność miłości. Ontologia osoby ludzkiej w koncepcjach Edyty Stein i Karola Wojtyły, Tarnów 2010.

Książki redagowane

  • Humanizacja medycyny. Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania przedmiotów humanistycznych w uczelniach medycznych, Kraków 2011.
  • Nauczanie etyki w uczelniach medycznych, Gdańsk 2007.

Artykuły

  • Znaczenie etyki cnót we współczesnej etyce medycznej, [w:] Etyka w medycynie – wczoraj i dziś. Wybrane zagadnienia, Kraków 2013;
  • Przestrzeganie praw pacjenta w czasie odbywania zajęć klinicznych w opinii studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego [w:] „Annales Academiae Medicae Gedanensis” 2013, t. 43; [współautor]
  • Opinie studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego na temat postrzegania praw pacjenta w czasie odbywania zajęć klinicznych, „Annales Academiae Medicae Gedanensis” 2011, t. 41; [współautor]
  • Współczesna medycyna wobec zagrożeń w utrzymaniu jej humanistycznej natury [w:] Humanizacja medycyny. Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania przedmiotów humanistycznych w uczelniach medycznych, Kraków 2011; [współautor]
  • Rola etyki w humanizacji medycyny [w:] Humanizacja medycyny. Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania przedmiotów humanistycznych w uczelniach medycznych, Kraków 2011;
  • Ewolucja postrzegania cech i postaw etycznych nauczycieli akademickich przez studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego [w:] „Annales Academiae Medicae Gedanensis” 2010, t.40; [współautor]
  • Człowiek jako przedmiot użycia. Bioetyczne problemy ingerencji w życie prenatalne człowieka, [w:] Terytorium i peryferia cielesności. Ciało w dyskursie filozoficznym, Katowice 2010;
  • Śmierć człowieka w perspektywie osobowego spełnienia, [w:] W drodze do brzegu życia, t.6, Białystok 2009;
  • Trudne decyzje wobec umierającego człowieka – refleksje klinicysty [w:] Przedłużanie życia jako problem moralny, Lublin 2008; [współautor]
  • Ocena postaw etycznych nauczycieli akademickich oraz studentów Akademii Medycznej w Gdańsku [w:] „Annales Academiae Medicae Gedanensis” 2008, t.XXXVIII; [współautor]
  • “Dishonourable philosopher” as contradictio in adiecto [w:] “Filosofija – Sociologija” 2008, t. 19, nr1;
  • Czy śmierć może być dobra? O relatywizacji wartości ludzkiego życia [w:] Eros - Pathos - Thanatos: Świat(y) wartości społeczeństwa polskiego u progu XXI wieku, Bielsko-Biała/Żywiec 2008;
  • Filozofia lęku Antoniego Kępińskiego [w:] Czego obawiają się ludzie? Współczesne zagrożenia społeczne. Diagnoza i przeciwdziałanie, Warszawa 2007; [współautor]
  • Między deontologią a wrażliwością moralną, [w:] Nauczanie etyki w uczelniach medycznych,  Gdańsk 2007;
  • Ufność i trwoga jako fundamentalne postawy wobec życia i śmierci [w:] „Edukacja Humanistyczna” 2007, nr1;
  • Rozwój myśli filozoficznej Edyty Stein, [w:] „Edukacja Filozoficzna” 2007, vol.43;
  • Kwestia autonomii w etyce medycznej: filozofia Karola Wojtyły, „Przegląd Lekarski” 2007, t.64, nr 12; [współautor]
  • Problemy etyczne w prokreacji [w:] Wybrane zagadnienia etyki lekarskiej z elementami prawa w medycynie dla studentów Wydziału Lekarskiego AMG, Gdańsk 2006;
  • Podstawowe pojęcia etyki i bioetyki, [w:] Wybrane zagadnienia etyki lekarskiej z elementami prawa w medycynie dla studentów Wydziału Lekarskiego AMG, Gdańsk 2006;
  • Etyka personalistyczna a inne koncepcje etyczne [w:] Wybrane zagadnienia etyki lekarskiej z elementami prawa w medycynie dla studentów Wydziału Lekarskiego AMG, Gdańsk 2006;
  • Antropologiczne podstawy etyki [w:] Wybrane zagadnienia etyki lekarskiej z elementami prawa w medycynie dla studentów Wydziału Lekarskiego AMG, Gdańsk 2006;
  • Godna śmierć. Wartość wolontariatu w ruchu hospicyjnym [w:] „Edukacja Filozoficzna” 2005, vol. 39;
  • Przemiany w polskich zasadach deontologii lekarskiej po II Wojnie Światowej. Ku poszanowaniu autonomii pacjenta? [w:] „Archeus: Studia z Bioetyki i Antropologii Filozoficznej” 2005 nr6; [współautor]
  • Refleksja nad eutanazją w polskiej literaturze medycznej [w]: Health care: professionalism and responsibility, Katowice 2005; [współautor]
  • Od heteronomii do autonomii pielęgniarstwa w Polsce: przemiany w systemie kształcenia, [w:] „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska – Sectio D Medicina” 2005, vol. 60, suppl. 16, No. 7; [współautor]
  • Emocje negatywne występujące u studentek położnictwa w świetle aksjologii Maxa Schelera [w:] Poszerzenie Unii Europejskiej: polskie pielęgniarstwo w czasach zmian, Katowice 2005; [współautor]
  • Wierność wartościom. Refleksje o powołaniu do zawodów medycznych [w:] „Ethos” 2004, nr 65-66;
  • Wpływ wychowania na zdrowie fizyczne, psychiczne i duchowe dziecka [w:] „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska – Sectio D Medicina” 2004, vol.59;
  • Rozpad rodziny jako typowe zjawisko w kulturze postmodernistycznej, [w:] Rodzina: opieka nad chorym, Katowice 2003;
  • Edith Stein a Edmund Husserl [w:] „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 2002, nr 4;
  • Aksjologiczny charakter filozofii Sokratesa [w:] „Edukacja Filozoficzna” 2002, vol.34;
  • Czym jest myślenie filozoficzne? [w:] Ibidem, Katowice 2000;

Tłumaczenia

  • Edith Stein, Zadanie i metoda filozofii [w:] „Fenomenologia” 2008, nr6; [współtłumacz]

Recenzje

  • Rozważania o eutanazji [w:] „Edukacja Filozoficzna” 2004, vol.37.

Gdańskie Wykłady Filozoficzne

  • 1

  • 1

  • 2

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • 1

  • GWF_d

  • 1

Nasz Facebook

facebook

Odwiedziło nas

0.png5.png6.png3.png6.png5.png7.png
Dzisiaj35
Wczoraj253
W tym tygodniu35
W tym miesiącu1282

Informacje o użytkowniku:
  • Twoje IP: 3.236.26.93
  • Twoja przglądarka: Unknown
  • Wersja:
  • System: Unknown

Obecnie na stronie jest:
1
użytkownik(ów)

poniedziałek, 06.07.2020 / 03:34