Książki
Artykuły w czasopismach naukowych
Rozdziały w książkach (monografiach)
Inne:
Książki
Słowiańska psychomachia Mickiewicza, Gdańsk 2012;
Dzieło demiurga. Zapis gnostyckiego doświadczenia egzystencji we wczesnej poezji Czesława Miłosza, Gdański 2011;
Artykuły
Hegel a Biblia (triada heglowska a trychotomia biblijna) w historiozofii Zygmunta Krasińskiego [w:] „Biblia literaturze polskiej. Romantyzm – Pozytywizm – Młoda Polska. Stary Testament”, Gdańsk 2014;
Od ‘legendy woli’ do ‘bałwochwalstwa samolubnej etni’ (o esejach wojennych Czesława Miłosza) [w:] „Miłosz i Miłosz”, Kraków 2013;
Słowiańskie fantazmaty Zygmunta Krasińskiego [w:] „’Gdzie piękność, gdzie poezja…?’. Zygmuntowi Krasińskiemu w 200. Rocznicę urodzin (1812–2012)”, Studia o literaturze XIX i XX wieku, Częstochowa 2013, t. IV;
Irański dualizm w kosmogonii Słowian – stan badań [w:] „’Pogranicze, Kresy, Wschód a idee Europy’, Colloquia Orientalia Bialostocensia IV”, Białystok 2013, seria II;
‘Bo on nie pójdzie, jak dawni rycerze’. (Przemiana ethosu na gruncie Słowiańszczyzny – w kręgu filomatów) [w:] „Pogranicza, Kresy, Wschód a idee Europy, seria I, Colloquia Orientalia Bialostocensia III, Literatura/historia, Prace dedykowane profesor Swietłanie Musijenko”, Białystok 2013;
Dolina wierzeń Tomasza [w:] „’Česlovo Milošo Skaitymai 5’. Genius loci – asmenybė ir kūrybakaip erdvės vaizdinys”, Kaunas 2012;
Être i devenir w poezji Miłosza okresu ‘krońskiego’ [w:] „Pogranicza, cezury, zmierzchy Czesława Miłosza”, Białystok 2012;
Dziewica z Orleanu i Don Carlos w twórczości Mickiewicza i operach Wagnera (w interpretacji Zdziechowskiego) [w:] „Komparatystyka i konteksty. Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym II”, Bydgoszcz 2012;
Dolina wierzeń Tomasza [w:] „’Česlovo Milošo Skaitymai’ 5 Genius loci – asmenybė ir kūrybakaip erdvės vaizdinys”, Kaunas 2012;
Wcielenie – wczesny wiersz Miłosza [w:] „Poznawanie Miłosza 3 (1999-2010)”, Kraków 2011;
O.W.M. wśród przewodników Miłosza na emigracji, [w:] „Česlovo Milošo Skaitymai”, Kowno 2011, zeszyt4;
Harmonia Blake’a w sukcesji Tomasza (Od Trzech zim do Doliny Issy) [w:] „Czesława Miłosza północna strona”, Gdańsk 2011;
Pan Tadeusz w warstwie odniesień intertekstualnych Doliny Issy [w:] „Teka rozmaitości z wieku nie tylko XIX”, Gdańsk 2011;
Iść na spotkanie siebie samego [w:] „Bliza. Kwartalnik Artystyczny” 2011, nr5;
Ideologia i jej idole w twórczości Miłosza [w:] „Kulturu sankirtos: patirtrys ir pokyciai”, Kowno 2010;
Dom jako centrum świata w utworach Mickiewicza i Miłosza [w:] „Dom w literaturze czeskiej i polskiej” , Opava 2009;
Rosja we wczesnych utworach Mickiewicza [w:] „Tworcziestwo Adama Mickiewicza i sawriemiennaja mirowaja kultura”, Grodno 2010;
Rosja mentalna Miłosza [w:] Teksty Drugie 2010, nr 5;
Szetejnie i okolice – topografia mityczna w poezji Czesława Miłosza [w:] „Święte miejsca w literaturze”, Olsztyn 2009;
Słowiańska psychomachia Mickiewicza (ustalenia wstępne) [w:] „Album Gdańskie. Prace ofiarowane Profesorowi Józefowi Bachórzowi”, Gdańsk 2009;
Ideologia w horyzoncie lektur młodego Miłosza [w:] „Czesław Miłosz tradice-soucasnost-recepce”, Ostrava 2009;
Filologia wobec doświadczeń minionego wieku [w:] „Res philologica Uczienyje zapiski Siewieradwinskowa filiała Pomorskiego Państwowego Uniwersytetu im. M.W. Łomonosow, Archangielsk 2009, zeszyt6;
Atricanie mira na asnowie radikalnawa dualizma ducha i tieła w praizwiedieniach Czesława Miłosza [w:] „Prabliemy chudożiestwiennoj antropołogii. Semiozis duchownowo i tieliesnawa nacziała w kontiekstie kultury”, Tara 2009;
Manichejskoje atricanie mira w Kainie Byrona [w:] „Gumanitarnyje nauki w Rasii. Tiendiencji i pierspiektiwy XXI wieka”, Archangielsk 2008;
Czesław Miłosz w ideałagiczieskam kapkanie Żagarów [w:] „Mirowaja litieratura w kontiekstie kultury”, Perm 2008;
Pogranicze polsko-rosyjskie według Mickiewicza [w:] „Fienomien pamieżża. Sławianskija mowy, literatury i kultury: etnas u swiatle gistoryi i suczasnasci”, Grodno 2009;
Liceum Krzemienieckie w badaniach Marii Danilewicz Zielińskiej [w:] „Maria Danilewicz Zielińska Aleksandrów – Londyn – Feijo, szkice – korespondencja – wspomnienia”, Rzeszów 2007;
Sapiehowie w Pamiętnikach Adama Jerzego Czartoryskiego [w:] „Sapiehowie epoki Kodnia i Krasiczyna”, Lublin 2007;
Obraz Rosji we wczesnych utworach Adama Mickiewicza [w:] „Adam Mickiewicz a Slovane”, Ostrava 2008;
Fenomenologia gnostyckiego doświadczenia egzystencji w apokryfie Hymn o Perle [w:] „Jefremowskije cz’tienia: kancepcja sawriemiennawa mirawazrienija. Sbornik naucznych staniej”, Petersburg, 2008;
Mickiewicz dawny a ponadczasowy [w:] „Droga ku wzajemności”, Grodno 2006;
Ramanticzieskoje splietienie liubwi i smierti w ekranizacjach prozy Iwaszkiewicza (Kawalierowicz – Wajda) [w:] „Siemanticz’eskoje polie kultury: gieneticzeskije swiazi, tipałagiczeskije parałłeli, tworczieskije dialogi”, Omsk 2008;
Obrazy ziemi w wileńskim okresie twórczości Miłosza [w:] „Universalioji asmenybe Europos kulturos kontekstuose (Česlovo Milošo Skaitymai II)”, Kaunas, 2008;
Totalitarizmo patirties atspindżiai Miłoszo literaturiniame testamente [w:] „Czesławas Miłoszas is XXI amżiaus perspektyvos”, Kowno 2007;
Tożsamość w wieku ideologii (w gnostycznych analizach Miłosza) [w:] „Księga Janion”, Gdańsk, 2007;
Wątek awestyjski w ‘Arymanie i Oromazie’ Mickiewicza [w:] „Adam Mickiewicz. Dwa wieki kultury polskiej”, Rzeszów 2007;
Kosmos żywiołów manichejskich we wczesnej poezji Czesława Miłosza [w:] „Ruch Literacki” 2007, nr 4-5;
Od gnostyckiego dualizmu do gnozy historycznej [w:] „Temat” 2007, nr8-10;
Apokatastasis [w:] „Koniec”, Gdańsk 2006;
Czy Mickiewicz był klasykiem? – Reinterpretacja jego poezji dokonywana przez Miłosza. Mała ojczyzna [w:] „Mickiewicz w Gdańsku rok 2005”, Gdańsk 2006;
Czy Mickiewicz był klasykiem? – Reinterpretacja jego poezji dokonywana przez Miłosza. Język i poetyka klasycyzmu [w:] „Mickiewicz w Gdańsku rok 2005”, Gdańsk 2006;
Czesław Miłosz wobec mitu wolnej Polski dwudziestolecia międzywojennego [w:] „Obraz minulosti v soucasne ceske a polske literature”, Opava 2006;
Lęk w romantycznym poszukiwaniu wiedzy tajemnej (w Fauście Goethego i Kainie Byrona) [w:] „Res Filologica: uczionyje zapiski”, Archangielsk 2007, zeszyt 5;
Filologia w epoce neomanichejskiej [w:] „Diałog jazykow i kultur. Tieoreticzeskije i prakticzeskije aspiekty, Sbornik naucznych staniej”, Archangielsk 2006;
Ewolucja romantycznego tytanizmu w ikonografii socrealistycznej – na przykładzie utworów Aleksandra Ścibora-Rylskiego [w:] „Socrealizm. Fabuły – komunikaty – ikony”, Lublin 2006;
Wyobraźnia w wędzidle konceptu [w:] „Wyobraźnia Juliusza Słowackiego”, Bydgoszcz 2006;
Motywy przemiany w Trylogii (Słowacki Sienkiewicza) [w:] „Henryk Sienkiewicz. Tradycja-współczesność-recepcja”, Ostrava 2006;
Wieś syberyjska romantyków polskich [w:] „Sibirskaja dieriewnia: istoria, sawriemiennoje sostajanie, pierspiektywy razwitja”, Omsk 2006;
Odbudowa ratusza a rozwój klasycyzmu wileńskiego [w:] „Znad Wilii”, 2006 nr 1;
Tożsamość w wieku ideologii [w:] „Tygiel Kultury” 2006, nr4-6;
Semantyka i pragmatyka poetyki snu na przykładzie Godziny myśli Juliusza Słowackiego [w:] Siemantika i pragmatika słowa i teksta: mieżdunarodnyj sbornik naucznych statiej, Archangielsk 2005;
Artysta jako obcy człowiek – na przykładzie ‘Dziecięcia Europy czyli Kacpra Hausera’ Jakoba Wassermanna [w:] „Z problemów prozy o artyście”, Toruń 2005;
Licentia poetica wieszcza z gitarą [w:] „W teatrze piosenki”, Poznań 2005;
Rosja w oczach Miłosza [w:] „Rossija -Polsza: fiłołogiczeskij i istariko kulturnyj diskurs”, Magnitogorsk 2005;
Bohater bajroniczny romantyków polskich i Lermontowa [w:] „Wzaimadiejstwie literatur w mirowom literaturnom processie. Probliemy tieoreticzeskoj i istoriczeskoj poetiki”, Grodno 2005;
Język poezji w refleksji Czesława Miłosza [w:] „Jazyk. Czeławiek. Kultura”, Smoleńsk 2005;
Bohater bajroniczny w powieści poetyckiej ‘szkoły ukraińskiej’ [w:] „’Ukrainska szkoła’ w litieraturi ta kulturi ukrainsko – polskowo pograniczczja”, Kijów 2005;
Koliszczyzna w sporze między Słowackim i Krasińskim [w:] „’Ukrainska szkoła’ w litieraturi ta kulturi ukrainsko -polskowo pograniczczja”, Kijów 2005;
‘Ach, te to , książki zbójeckie’ – z drugiego obiegu w Gdańsku [w:] „Czeska a polska samizdatova literatura”, Opava 2004;
Ból jako parametr niechęci do natury (Herbert wobec Miłosza) [w:] „Punkt po punkcie. Ból”, Gdańsk 2004;
Poezja Wisławy Szymborskiej w oczach Czesława Miłosza [w:] „Wisława Szymborska. Tradice – souczasnost – recepce”, Ostrava 2004;
Świadectwo Nałkowskiej na tle badań zbrodni hitlerowskich w Gdańsku [w:] „Twórczość Zofii Nałkowskiej i literatury słowiańskie”, Grodno 2004;
Chaosu się uczmy [w:] „Res philologica. Uczone zapiski”, Archangielsk 2004, zeszyt 4;
Miłosz w ogrodzie ziemi [w:] „Slavia” 2004 nr 3;
Pokolenie bibuły i jego książki zbójeckie [w:] „Tytuł” 2003, nr3-4;
Poeta w kuźni natury [w:] „Herbert i znaki czasu. Colloquia Herbertiana”, Białystok 2002, t.II;
Analiza apokryfu gnostyckiego w wolnej przeróbce Czesława Miłosza Hymn o Perle [w:] „4x Nobel”, Warszawa 2002;
Dyktat pieniądza we wczesnej twórczości Czesława Miłosza [w:] „Pieniądz w literaturze i teatrze”, Sopot 2000;
Wilno i ziemia Mickiewiczowskiej pamięci w biografii Miłosza [w:] „Wilno i ziemia Mickiewiczowskiej pamięci”, (W kręgu literatury i sztuki), Białystok 2000, t.II;
To Miłosza (Czesław Miłosz to) [w:] „Tytuł” 2000, nr3;
Miłosz o Mickiewiczu (Mickiewicz współczesny i dawny) [w:] „Mickiewiczologia. Tradycje i potrzeby”, Słupsk 1999;
‘Wcielenie’ wczesny wiersz Miłosza [w:] „Tytuł” 1999, nr2-3;
Artykuły publicystyczne
Nałkowska w laboratorium Spannera [w:] „Plus Minus” [dodatek do Rzeczpospolitej 2006, nr241], nr 41;
Książki
Artykuły
Książki
Odkrywanie struktur rzeczywistości. Problemy filozofii całości w poglądach Mariana Borowskiego, Olsztyn 2012
Między racjonalizmem a mistycyzmem. Problem przestrzeni etycznej w poglądach filozoficznych Mariana Zdziechowskiego, Olsztyn 1999
Artykuły
Istota rzeczywistości w teorii przedmiotów. Kilka uwag o koncepcji badań ontologicznych w szkole lwowskiej [w:] „Z punktu widzenia ontologii”, Olsztyn 2012;
Świadomość jako podmiot i przedmiot poznania. Interpretacje Heinricha Rickerta i Mariana Borowskiego [w:] „Filozofia polska w tradycji europejskiej”, Warszawa 2011;
O strukturze i terminologii nauk filozoficznych. Uwagi i dyskusje w tej kwestii na łamach ‘Ruchu Filozoficznego’ (lata 1911 – 1938) [w:] „Ruch Filozoficzny” 2011, nr4;
Marian Borowski – zapomniany przedstawiciel szkoły lwowskiej [w:] „Ruch Filozoficzny” 2011, nr1;
Inspiracje światopoglądowe w myśli Jana Łukasiewicza [w:] „Światopoglądowe uwarunkowania filozofii polskiej”, Lublin 2011;
Uwarunkowania czynu ludzkiego w analizach Mariana Borowskiego [w:] „Logos i praxis. O skuteczności myślenia”, Olsztyn 2010;
Filozofia kultury Mariana Borowskiego [w:] „Rocznik Historii Filozofii Polskiej” 2009/2010, t.2-3;
Istota i rozwój kultury w ujęciu Mariana Borowskiego [w:] „Społeczeństwo – Kultura – Moralność”, Bielsko-Biała 2008, t.1;
Refleksja prakseologiczna Mariana Borowskiego [w:] „Studia z Filozofii Polskiej”, Bielsko-Biała – Kraków 2007, t.2;
Koncepcja prakseologii w myśli Tadeusza Kotarbińskiego [w:] „Szkice Humanistyczne” 2007, t.7, nr3-4;
W poszukiwaniu filozofii całości. Refleksja Mariana Borowskiego [w:] „Studia z Filozofii Polskiej”, Bielsko-Biała 2006, t.1;
Czy tradycja kształtuje sens kultury? Kilka uwag o relatywizmie i absolutyzmie kulturowym [w:] „Wielokulturowość w dobie globalizacji oraz integracji europejskiej. Forum politologiczne”, Olsztyn 2005, t.2;
Z dziejów filozoficznego irracjonalizmu. Przypadek Zdzechowskiego [w:] „Annales Uniwersutaa Marae Curie – Skłodowska” 2004, t.29;
Irracjonalizm wobec racjonalizmu w polskiej filozofii powojennej – odczyt na posiedzeniu olsztyńskiego oddziału PTF w dniu 15.12. 2003 [w:] „Ruch Filozoficzny” 2004, nr3;
Filozoficzne aspekty refleksji Władysława Witwickiego [w:] „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2003, nr5-6;
W obliczu końca – wileńskie refleksje Mariana Zdziechowskiego [w:] „Filozofia na Uniwersytecie Stefana Batorego”, Toruń 2002;
Etos filozofii jako podstawa humanistycznej edukacji człowieka [w:] „Edukacja a wizje świata”, Słupsk 2002;
Rozważania o współczesnych metodach nauczania filozofii [w:] „Filozofia w dydaktyce akademickiej”, Słupsk 2001;
O dwóch doświadczeniach nihilistycznych [w:] „Oblicza nihilizmu”, Olsztyn 2001;
Metafizyczny wymiar człowieczeństwa w myśli Mariana Zdziechowskiego [w:] „Ruch Filozoficzny” 2001, nr2;
Istota poznania filozoficznego w myśli Platona [w:] „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2001, nr3-4;
Etyczny i pragmatyczny wymiar wolności człowieka we współczesnym życiu gospodarczym [w:] „Etyka w życiu gospodarczym”, Łódź 2001, t.4;
W poszukiwaniu tożsamości filozofii [w:] „O filozofii dzisiaj”, Poznań 2000;
Filozof wobec sakralności świata i jego zagrożeń. Przypadek Zdziechowskiego [w:] „Czy sacrum jest jeszcze święte ? Przedmiot – interpretacje – deformacje”, Olsztyn 2000, nr20;
Etyczne powołanie inteligencji w ujęciu Mariana Zdziechowskiego [w:] „Prace VI miedzynarodowej konferencji ‘Nauka a jakość życia. Perspektywy i wyzwania III tysiąclecia’”, „Studium Vilnense” 2000, nr2;
Doświadczenie religijne – źródła i przejawy fenomenalne [w:] „Kultura i Edukacja”, 2000, nr1-2
Aporie współczesności w refleksji Theodora Adorno [w:] „Przegląd Artystyczno-Literacki”2000, nr1-2;
Problem natury zła w myśli Mariana Zdziechowskiego [w:] „Studia z dziejów filozofii zła”, Toruń 1999;
Niebezpieczeństwa cywilizacyjnych przemian – refleksja Stanisława Lema [w:] „Ekologia a procesy transformacji”, Olsztyn 1999;
Marian Zdziechowski wobec idei religijnego modernizmu [w:] ”Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 1999, nr5;
Marian Zdziechowski w poszukiwaniu źródeł i cech filozofii słowiańskiej [w:] „Tradycje duchowe Europy Środkowej i Wschodniej”, Słupsk 1999;
O dwuznaczności europejskiego racjonalizmu – przypadek Kierkegaarda [w:] ”Przegląd Artystyczno-Literacki” 1998, nr9;
Myśl filozoficzna Mariana Zdziechowskiego. Zarys rozprawy doktorskiej [w:] ”Edukacja Filozoficzna” 1998, nr25;
Normy moralne w przestrzeni sensu między bytem a powinnością – zarys historyczny [w:] „Spór o etykę – Materiały X Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego”, Kraków 1998;
Mesjanizm polski w ocenie Mariana Zdziechowskiego [w:] „Filozofia na Uniwersytecie Wileńskim”, Toruń 1997;
Człowiek wobec świata przyrody w perspektywie ontologii fundamentalnej Martina Heideggera [w:] „Człowiek i środowisko. Humanistyka i ekologia. Prace I Olsztyńskiego Sympozjum Ekologicznego”, Olsztyn 1995;
Chrześcijanin wobec zła w ujęciu Mariana Zdziechowskiego [w:] „Zeszyty Naukowe WSP”, Olsztyn 1995;
Wprowadzenie do filozofii Maraiana Zdziechowskiego [w:] „Humanistyka i Przyrodoznawstwo”, Olsztyn 1994;
Pojęcie wartości w refleksji filozoficznej [w:] „Z zagadnień filozofii człowieka. Studia i materiały, Olsztyn 1993;
Recenzje
W poszukiwaniu bytu integralnego. Przypadek Trentowskiego [recenzja w:] „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2004, nr10;
Andrzej Kucner, Friedrich Nietzsche. Źródła i perspektywy antropologii [recenzja w:] „Ruch Filozoficzny” 2004, nr1;
Włodzimierz Tyburski. Myśl etyczna w Polsce od XVI do XIX wieku [recenzja w:] „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2003, nr5-6;
Niech się stanie nadczłowiek czyli rzecz o Nietzscheańskiej antropologii [recenzja w:] „Szkice Humanistyczne” 2003, t.3, nr3-4;
Stefan Konstańczak. Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki zawodowej [recenzja w:] „Kultura i Edukacja” 2002, nr3-4;
Redakcje książkowe:
Dialog. Idea i doświadczenie, (red.) Bembennek K., Krupecka I., Kruszyńska S., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011
Artykuły w czasopismach:
Artykuły w monografiach:
Konieczność przezwyciężenia fenomenologii ku hermeneutyce w filozofii Paula Ricoeura, [w:] Fenomenologia i transgresje, (red.) Nawrocka E., Borowicz A., Żmudzka M., Płotka W., Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009
O perspektywach rozwinięcia projektu dialogiczności Martina Bubera, [w:]Rzeczywistość dialogu. Dialog w filozofii. Filozofia dialogu, (red.) Grudziński L., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010
Egzystencja wobec egzystencji - Sorena Kierkegaarda dialog z czytelnikiem, [w:]Dialog. Idea i doświadczenie, (red.) Bembennek K., Krupecka I., Kruszyńska S., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011
Interpretacja hermeneutyczna a podmiotowe rozpoznawanie siebie, [w:]Historia interpretacji. Interpretacja historii, (red.) Brodnicki M., Jakubowska J., Jaroń K., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012
Interpretując przeszłość: hermeneutyczne odczytania pojęcia phronesis, [w:] Historia – Interpretacja – Reprezentacja, (red.) Brodnicki M., Serkowska-Mąka J., Żmudzka-Brodnicka M., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2012
O hermeneutycznej praktyce interpretacyjnej Paula Ricoeura w kontekście dzieła Zygmunta Freuda, [w:] W(okół) współczesnej filozofii francuskiej. Komentarze i krytyka, (red.) Choińska B., Ibek P., Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2012
Uczenie się historii filozofii w kontekście dialektyki pytania i odpowiedzi, [w:] Jak uprawiać historię filozofii i jak jej nauczać?, (red.) Rembierz M., Woźniczka M., Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2013
Wychowanie i dialog w kształceniu filozoficznym, [w:] Historia. Interpretacja. Reprezentacja. Implikacje pedagogiczne, (red.) Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2014
Ku krytycznej interpretacji filozoficznej przeszłości – pedagogiczne wskazania Leonarda Nelsona, [w:]Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, (red.) red. Mokrzecki L., Brodnicki M.,Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2015
„Historyczność” jako problem hermeneutyczny, [w:]Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, (red.) red. Mokrzecki L., Brodnicki M.,Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2015
Język, świat, rozumienie – w kręgu filozofii interpretacjonizmu, [w:] Historia, interpretacja, reprezentacja, t. 4, (red.) Brodnicki M., Serkowska-Mąka J., Taraszkiewicz J., Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2016
Inne:
Książki
Współcześni szamani buriaccy w przestrzeni miejskiej Ułan Ude, Wrocław 2014,
Innego piekła nie ma. Rozmowy o religii, Wrocław 2013. [współautor]
Wędrówki po codzienności. Eseje o paru ważnych rzeczach, Wrocław 2011,
Pająk. Szkice prawie filozoficzne, Wrocław 2007,
Próżniowy świat, Wrocław 2007,
Poezja przeciw filozofii. Idea wyobraźni i krytyka rozumu w poezji filozoficznej Williama Blake'a, Wrocław 2006;
Artykuły naukowe
Choroba szamańska i inicjacja u współczesnych szamanów buriackich [w:] „Literatura Ludowa” 2014, nr1;
Trans u współczesnych szamanów buriackich [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2013, nr9;
Przystanek nad Selengą [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2013; nr8;
Kilka refleksji o narracjach tożsamościowych współczesnych buddystów buriackich [w:] „Literatura Ludowa” 3013, nr3;
Co kryje się pod maską szamana – czyli o narracjach biograficznych współczesnych szamanów buriackich (Ułan Ude) [w:] Maski, twarze, pyski, Wrocław 2013;
Muzyka popularna w strukturze codzienności [w:] Sztuka i polityka: muzyka popularna, Toruń 2012;
Trudne początki, czyli szkic o kolonizacji Syberii [w:] Kultura: pamięć i zapomnienie, Wrocław 2012;
O zagrożeniach, klęskach i katastrofach w miejskim pejzażu religijnym współczesnej Buriacji [w:] Powodzie, plagi, życie i inne katastrofy, Wrocław 2012; [współautor]
O tym, co zżera klienta [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2012, nr7; [współautor]
Kościół temu winien [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo”2012, nr7; [współautor]
Miasto neonów i powłok [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2012, nr7; [współautor]
O stosunkach złosąsiedzkich, „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2012, nr 6; [współautor]
Wielki spór? [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2012, nr6;
Ucieczka z królestwa atrap [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr4; [współautor]
Narody nie są iluzją [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr4;
Droga [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr4;
Nie wrócimy. Do portu nie wrócimy. Rozmowa z Prof. Włodzimierzem Pawluczukiem, „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr3; [współautor]
O miłości [w:] „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo” 2010, nr3;
Gorodskaja jeżedniewaja religioznost' Krasnojarska. Sprawka poslje issljedowanij kommunikacjonnowo – case study [w:] Sibir' na perekrestje mirowych rieligij/ Urban day-to-day religiousness of Krasnoyarsk. A report of the communicational case study, Nowosybirsk 2011; [współautor]
Ekscerpty z filozoficznych opowieści o prawdzie, [w:] Mit, prawda, imaginacja Wrocław 2011;
Buddyzm i chrześcijaństwo w pejzażu religijnym współczesnej Mongolii [w:] Media i religia, Wrocław 2011;
Podmiot zwany „ja” w świecie ponowoczesnym [w]: Pejzaże tożsamości. Teoria i empiria w perspektywie interdyscyplinarnej, Kraków 2011,
Kłamstwo w strukturze codzienności [w:] Zmowa, intryga, spisek. O tajnych układach w strukturze codzienności, Opole 2010;
Pieniądze w strukturze codzienności [w:] Monety, banknoty i inne środki wymiany, Wrocław 2010;
Porażka, zło, bezsens jako tabu [w:] Tabu, etykieta, dobre obyczaje, Wrocław 2009;
Medycyna i śmierć w świecie współczesnym [w:] Wokół choroby, medycyny i praktyk leczniczych. Teorie - konteksty - interpretacje, Opole 2009;
Palenie w strukturze codzienności [w:] „Cudne manowce”. Kultura czasu wolnego we współczesnym społeczeństwie, Toruń 2008;
Święto w strukturze ponowoczesnego Zachodu [w:] Homo creator czy homo ludens? Nowe formy aktywności i spędzania wolnego czasu, Toruń 2008;
Ciało w strukturze codzienności [w:] Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych, Opole 2008;
Spór (argument) [w:] „Szkice humanistyczne” 2008, tom VIII, nr2;
B. Jastrzębski, 2008, Na tropach wyobraźni [w:] „Tematy z Szewskiej” 2008, nr1;
Mądrość jako utopia?, „Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo”2008, nr1;
Upojenie jako element struktury codzienności [w:] Człowiek w sieci zniewolonych dróg, Pułtusk 2007;
Dwie wizje życia po śmierci [w:] „Edukacja humanistyczna” 2007, nr2;
Cisza współczesnej codzienności [w:] „Tematy z Szewskiej” 2007, nr1;
Junga ”religia prywatna” wobec problemu zła [w:] Nieświadomość to odrębne królestwo…, Toruń 2003;
Struktura i znaczenie przeżycia religijnego w koncepcji C. G. Junga [w:] Nieświadomość to odrębne królestwo…, Toruń 2003;
Redakcja monografii
Media i religia, Wrocław 2011; [współautor]
Kultura: pamięć i zapomnienie, Wrocław 2012, Wrocław 2011,
Książki popularne
Przedbiegi Europy. Gawędy podróżne, Wrocław 2013,
Krasnojarsk zero, Warszawa 2012; [współautor]
Artykuły w czasopismach literackich i publicystycznych
Cerkiew [w:] „Dziennikarze Wędrowni” 2013; http://www.dziennikarze-wedrowni.org/wedrowni_lato13.pdf
Narew [w:] „Dziennikarze wędrowni” 2013; http://www.dziennikarze-wedrowni.org/wedrowni_jesien13.pdf
Przełom [w:] „Korespondencja z Ojcem” 2010, nr17;
Podróż [w:] „Tygiel kultury” 2010, nr4-6;
Kraje bałtyckie. Via baltica [w:] „Nowa Okolica Poetów” 2010, nr33-34;
Rzeki [w:] „Nowa Okolica Poetów” 2009, nr32;
Kilka uwag i wrażeń z wrocławskiego Śródmieścia [w:] „Kultura miasta” 2009, nr2-3;
Małe miasteczka [w:] „Tygiel kultury” 2008, nr4-6;
Ukrycie [w:] „Autograf” 2008, nr2-3;
Normalność [w:] „Korespondencja z Ojcem”. Kwartalnik literacko-kulturalny 2008, nr12;
Zakupy [w:] „Korespondencja z Ojcem”. Kwartalnik literacko-kulturalny 2008, nr10;
Wolność [w:] „Migotania, przejaśnienia” 2008, nr3;
Ekonomia [w:] „Migotania, przejaśnienia” 2008, nr1-2;
Nekropolia [w:] „Nowa Okolica Poetów” 2007, nr 24;
Depresja,[w:] „Migotania, przejaśnienia” 2007, nr1-2;
Czytanie [w:] „Autograf” 2007, nr3;
Domostwo [w:] „Nowa Okolica Poetów” 2006, nr22-23;
Książki
Pedagogika religii Józefa Tischnera. W poszukiwaniu nowego modelu edukacji religijnej, Słupsk 2016
Artykuły
Książki naukowe
Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, Warszawa 2009; [współautor]
I cannot help but wonder… Introduction to philosophy, Warszawa 2008;
O możliwości hermeneutycznej filozofii religii. Propozycja Paula Ricœura, Warszawa 2007;
I nadziwić się nie mogę, Toruń 2003;
Filozofia w ćwiczeniach, Pelplin 2003;
Artykuły
Dwa oblicza ‘nowego ateizmu’,[w:] Parare vias domini. Księga inspirowana działalnością naukową i duszpasterską Księdza Biskupa Pelplińskiego Prof. dr. hab. Jana Bernarda Szlagi (1940-2012), Pelplin 2014; [współautor]
Paul Ricoeur czyta Biblię [w:] Wielkie Księgi Ludzkości, Warszawa 2013;
Mapa współczesnej niewiary: od otwartego agnostycyzmu po agresywny ateizm, Rodzaje, źródła, przykłady [w:] „Studia Loviciensia. Łowickie Studia Teologiczne” 2013, nr15;
Doświadczenie ateologalne M. Onfray’a [w:] Wokół doświadczenia, Pelplin 2013;
Źródła ponowoczesności jako zjawiska [w:] Teologia wobec nurtu ponowoczesności, Pelplin 2012;
Współczesny ateizm. Rodzaje, źródła, przykłady [w:] „Studia Theologica Varsaviensia” 2012, nr50;
Hermeneutyczna filozofia religii [w:] „Filozofia religii. Dydaktyka filozofii”, Lublin 2012, t.2;
Comte-Sponville’s spirituality without God. A new foundation of modern culture? [w:] Philosophical and religious sources of modern culture, Warszawa 2012;
Theodicy in Modern Culture. The Proposal of Paul Ricoeur [w:] Philosophical and religious sources of modern culture, Warszawa 2012;
‘Doświadczenie niedoświadczalnego’ w filozofii liturgii Y. Lacoste’a [w:] „Studia Philosophiae Christianae” 2011, nr47; [współautor]
Aksjologicznych charakter doświadczenia religijnego [w:] Oblicza doświadczenia aksjologicznego, Kraków 2011;
Religia jako nadzieja [w:] Fenomenologia i religia, Pelplin 2011;
Czy religia nadal jest wartością? [w:] „Studia Pelplińskie” 2010, nr42;
O możliwości dialogu religijnego [w:] Pedagogika dialogu. Doświadczenie dialogu w rzeczywistości XXI wieku, Warszawa 2010;
Trzecia fala ateizmu [w:] Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa 2010;
Philosophie herméneutique de la religion [w:] “Budhi: A journal of ideas and culture” 2009, vol. XIII, nr1-3;
Człowiek istotą wierzącą w świetle encykliki Fides et Ratio [w:] Czy rozum jest w konflikcie z wiarą, Warszawa 2009;
P. Ricœura interpretacja zagadnienie teodycealnego [w:] „Studia Leopoliensia” 2009, nr2;
Filozoficzna interpretacja wiary fundamentalnej [w:] „Studia Gdańskie” 2009, nr24;
Powołanie do odpowiedzialności – koncepcja odpowiedzialności w filozofii H. Jonasa [w:] Natura kobiety – jej swoistość i przeznaczenie, Warszawa-Olecko 2009; [współautor]
Classical philosophy of religion [w:] Some Questions of Classical Metaphysics, Warszawa 2008;
Miejsce filozofii we współczesnej szkole [w:] Filozofia tożsamości, Gdańsk 2007;
Fenomenologiczno-hermeneutyczne założenia filozofii religii Paula Ricœura [w:] Wokół fenomenologii francuskiej. Możliwości. Pokrewieństwa. Konfrontacje, Warszawa 2007;
Filozofia mistyki [w:] „Studia Philosophiae Christianae” 2007, nr43;
Heurystyczna funkcja ‘filozofii chrześcijańskie’”. Propozycja Jana Pawła II [w:] Studia z filozofii Boga, człowieka i religii, Warszawa 2007, t.4;
Spór o rozumienie ‘filozofii chrześcijańskiej’. Propozycja Jana Pawła II [w:] „Studia Pelplińskie” 2006, nr37;
‘Platoniczna miłość’ do Ojczyzny [w:] Wychowanie do patriotyzmu, Przemyśl-Rzeszów 2006;
Filozofia modlitwy. Propozycja M. Nedoncelle’a [w:] Filozofować w kontekście teologii. Afektywne poznanie Boga, Lublin 2006, t. IV;
Wielość religii – jedność mistyki? [w:] Pluralizm religii. Moda czy konieczność? Pelplin 2005;
Religia w perspektywie daru. Propozycja J.L. Mariona [w:] Studia z filozofii Boga, człowieka i religii, Warszawa 2005, t.3;
Objawienie jako kategoria filozoficzna w twórczości F. Rosenzweiga [w:] Filozofować w kontekście teologii. Objawienie, Lublin 2005, t. III;
Henry Duméry’ego metoda krytyczna w badaniu fenomenu religii [w:] Myśl filozoficzna Księdza Profesora Kazimierz Kłósaka w dwudziestą rocznicę śmierci, Warszawa 2004;
W poszukiwaniu syntezy wiary i rozumu. Propozycja D. Dubarle’a [w:] Wokół biofilozofii Kazimierza Kloskowskiego. Wybrane zagadnienia, Pelplin 2004;
O konieczności ‘filozofii mądrościowej’ [w:] „Universitas Gedanensis”2004, nr16;
Tomaszowy postulat ‘recta ratio’ w relacji rozumu i wiary [w:] „Studia Gdańskie” 2004, nr17;
System społeczny a system wychowawczy w teorii Platona [w:] „Studia Gdańskie” 2004, nr17;
Filozofia F. Sawickiego jako odpowiedź na bezistocie religii [w:] „Studia Pelplińskie” 2003, nr34;
Błędne koncepcje rozumu w świetle encykliki ‘Fides et ratio’ Jana Pawła II [w:] „Studia Gdańskie” 2002-2003, nr15-16;
Konflikt miedzy rozumem a Objawieniem [w:] „Studia Gdańskie” 2002-2003, nr15-16;
Spór o zasadę weryfikacji [w:] „Studia Gdańskie” 2002-2003, nr15-16;
Relacja między filozofią a religią w interpretacji Paula Ricœura [w:] „Studia Pelplińskie” 2002, nr33;
Ricœurowska próba przezwyciężenia aporii zła [w:] „Studia Gdańskie” 2001, nr14;
Ontologia teologalna jako opis relacji między bytem koniecznym a stworzeniem [w:] „Studia Gdańskie” 2001, nr14;
Metoda krytyczna filozofii religii w ujęciu H. Duméry’ego [w:] „Universitas Gedanensis” 2001, nr13;
Nauka i wiara – przestrzeń dialogu [w:] „Studia Gdańskie” 2000, nr13;
Powołanie człowieka do mądrości w świetle encykliki ‘Fides et ratio’ Jana Pawła II [w:] „Universitas Gedanensis” 2000), nr1-2;
‘Złota reguła’ jako miejsce spotkania filozofii i teologii według Paula Ricœura [w:]„Studia Gdańskie” 1999, nr12;
Zarys doświadczenia teologalnego D. Dubarle’a [w:] Słowo Boga i drogi człowieka, Tczew-Pelplin 1998;
Weryfikacja twierdzeń religijnych w ujęciu J. Hicka [w:] „Studia Pelplińskie” 1989, nr20;
Hasła encyklopedyczne
Romayer Blaise [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2009, t.10;
Zło [w:] Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii, Warszawa 2008;
Szczęście [ w:] Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii, Warszawa 2008;
Dobro [w:] Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii, Warszawa 2008;
Nys Desire [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2006, t.7;
Maupertuis Pierre Louis Moreau de [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2005, t.6;
Leclercq Jacques [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2005, t.6;
Recenzje
Sumienne bycie człowiekiem: Jan Krokos, Sumienie jako poznanie. Fenomenologiczne dopełnienie Tomaszowej nauki o sumieniu, Warszawa 2004 [w:] „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”2007, nr16;
H. Bergson, Energia duchowa, Warszawa 2005 [w:] „Nowe Książki” 2005, nr6;
A. J. Heschel, Człowiek nie jest sam. Filozofia religii, Kraków 2001 [w:] „Studia Gdańskie” 2001, nr14;
X. Tilliette, Les philosophes lisent la Bible, Paris 2000 [w:] „Studia Gdańskie” 2001, nr14;
P. Ricœur, A. LaCocque, Penser la Bible, Paris 1998 [w:] „Studia Gdańskie” 2000, nr13;
T. Gadacz, Rozumowe poznanie Boga, Bydgoszcz 2000 [w:] „Studia Gdańskie” (2000), nr13;
B. Welte, Czym jest wiara?, Warszawa 2000 [w:] „Studia Gdańskie” 2000, nr13;
W. Dąbrowski, Poznanie Boga w Super Boetium de Trinitate św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1999 [w:] „Studia Gdańskie” 1999, nr12;
G. Cottier, Les chemins de la raison. Questions d’epistemologie theologique et philosophique, Saint-Maur 1997 [w:] „Studia Gdańskie” 1999, nr12;
Człowiek wobec religii, red. K. Mech, Kraków 1999 [w:] „Studia Gdańskie” 1999, nr12;
Książki redagowane
Wokół doświadczenia, Pelplin 2013; [współredaktor]
Kościół a digitalizacja. Strategia i metoda digitalizacji zbiorów kościelnych na przykładzie Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 2012; [współredaktor]
Strategia i metoda digitalizacji i udostępniania zbiorów kościelnych, Warszawa 2012; [współredaktor]
Fenomenologia i religia, Pelplin 2011; [współredaktor]
Pluralizm religii: moda czy konieczność? Pelplin 2005;
Wokół biofilozofii Kazimierza Kloskowskiego. Wybrane zagadnienia, Pelplin 2004;
Czasopisma naukowe redagowane
„Studia Gdańskie” 2004, nr17;
„Studia Gdańskie” 2002-2003, nr15-16;
„Studia Gdańskie” 2001, nr14;
„Studia Gdańskie” 2000, nr13;
„Studia Gdańskie” 1999, nr12;
Książki autorskie popularno-naukowe
Dialogi Jerozolimskie, Pelplin 2004;
Listy z Biblii, Gniezno 2001;
Książki
Doktryna wobec codzienności. Studium fenomenograficzne o wychowaniu religijnym w rodzinie, Kraków 2015;
Artykuły
Książki
Książki redagowane
Artykuły
Tłumaczenia
Recenzje